Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

08/10/2015

Egg Rolls with Shrimp & Veggie Fillings

Atkins? NO! 
.
Hahahahahaha. Cuma makan tanpa karbohidrat dan tak minuman bergula. Bolehlah nak panggil atkins tapi saya tak ikut 100% seperti yang disarankan. Seronoknya kali ini, sebab bukan saya seorang sahaja yang berpantang dari makan -- Encik Bubu pun tumpang sekaki. Jadi, cabaran nak sediakan makanan tu kurang sikit. Kadang-kadang, dengan Sophia pun sama makan macam kami. 
.
Jangan letak harapan tinggi sebab saya baru mula 2 hari. Tak berani nak pijak weight scale lagi. Takut angka tak turun-turun. Tapi, dalam tempoh 2 hari ni, alhamdulillah. Semalam saya post kat FB Egg Rolls with Shrimp & Veggie Fillings. Ada juga yang tanyakan resepi. Jadi, hari ni ada masa sikit meh nak share resepi ringkas.
.

Bahan-bahannya:

- 2 biji telur (kacau dengan sudu untuk buat telur dadar)
- udang dipotong kecil*
- bawang besar (dipotong panjang)*
- bawang putih (dipotong panjang)*
- lada hitam (ditumbuk kasar)*
- carrot
- broccoli
- tomato cherry
- keju (1 keping)
- secubit garam

Cara masak:

- tumiskan semua bahan yang bertanda (*) . saya menggunakan frying pan non-stick, jadi, tidak menggunakan minyak. mungkin sesudu olive oil boleh ditambah sekiranya mahu. mula-mula bawang, kemudian isi udang dan lada hitam. garam secubit.

- bila sudah masak, asingkan.

- menggunakan non-stick frying pan, masakkan telur dadar. Saya juga tidak menggunakan sebarang minyak.

- Setelah selesai masak, susunkan isi udang yang dimasak tadi seperti didalam gambar dibawah.


- Kemudian, dengan berhati-hati, gulungkan. Masa saya gulung ni, lupa nak amik gambar. Hehehe.

- Bila dah gulung, biarkan 5 minit. Kemudian, masukkan dalam oven 5 minit dengan suhu 180. Api atas bawah.

- Tujuan masuk oven: untuk kasi keju keping tu cair sikit,  broccoli dan tomato cherry tu masak sikit. Baru sedap bila makan.

- Bila dah siap, biarkan sejuk dahulu sebelum potong.

Hasilnya..


Sesuai untuk bekal makan ke office sebab tak comot. Lepas tu bila makan, rasa macam korean bawa bekal kimbap. Hahahaha.

Nanti korang cuba ye :)

Till then, take care!

No comments: