Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

18/03/2015

Tips "terbang" dengan anak autistik.

Musim-musim cuti sekolah sekarang ni, mesti ada yang merancang nak pergi holiday kan?

Ambillah masa anda bercuti dan bergembira dengan anak-anak. Saya cuma nak kongsikan beberapa tips yang saya praktikkan bila saya ingin "terbang" bersama Lope. Untuk makluman, bukan mudah untuk berjalan dengan anak autistik yang mempunyai Sensory Processing Disorder. Pelbagai aspek perlu di ambil kira terutamanya keselesaan Lope bagi memastikan perjalanan kami sekeluarga teratur.


Sebelum memulakan perjalanan

Kenal pasti apa yang Lope suka/tidak suka.

the story of PUTERISM
Perlu buat social story. sesetengah anak autistik lebih memahami dengan visual - jadi parents kena lebih gigih dan kreatif untuk create kad/lukis gambar bercerita mengenai apa yang ingin disampaikan. Dalam kes Lope,  social story untuk dia adalah dari pesanan/penerangan audio dari saya.

Ada masanya saya perlu menggunakan suara cartoon yang digemarinya. Ianya berubah dari masa ke semasa. Sekarang ni Lope suka karekter Max & Rubby dan Olive The Ostrich. Jadi, saya menggunakan kelebihan ini untuk meniru suara mereka dan "bercerita" kepada Lope.

the story of PUTERISM

the story of PUTERISM

Dalam cerita saya untuk "terbang" ianya merangkumi points berikut:

- Kenapa kita mahu terbang?
- Kemana kita akan terbang.
- Dengan siapa akan terbang bersama kita.
- Flight/airport apa yang akan kita naiki.
- Apa fungsi airport. Apa yang ada di dalam airport.
- Bagaimana bentuk kapal terbang.
- Siapa yang ada di dalam kapal terbang.
- Bagaimana kita perlu berperangai?
- Terangkan apa perlu dia hadapi.

Sediakan juga perancangan untuk:

- Semasa di airport.
- Semasa di dalam kapal terbang.

Penceritaan saya kepada Lope memang merangkumi semua. Diulang pesan seminggu sebelum berangkat. Saya juga siap tunjukkan gambar airport, kapal terbang, flight crews untuk Lope digest dan bayangkan situasinya nanti.

Sebelum pergi, saya juga menyiapkan awareness card untuk diedarkan kepada crew, orang ramai yang berada berhampiran dengan Lope. Saya tahu, tak semua orang faham dengan budak yang nampak normal tetapi sebenarnya didiagnos sebagai Autism Spectrum Disorder with Speech & Intelligence Impairment. Kan?


Dalam perjalanan

Sentiasa observe dengan Lope khuatir sekiranya ada sesuatu diluar jangka yang akan trigger tantrum/ meltdown/ stimming dia.

Itu yang saya rancang/rangka. Rupanya, dalam situasi sebenar...

Situasi sebenar

Seperti dijangka, Lope menangis ketakutan semasa take - off. Lope juga sedikit tidak tenteram sebab terlalu banyak announcement yang dibuat semasa di airport yang trigger ketidakselesaan Lope.

Sebelum take off. Dah ada bunga-bunga Lope tak selesa. Bunyi. Rasa lemas.

Pastu mula lentok cari Mama. Mula rasa tak selesa.
Bila dah tak selesa sangat, mulalah start la cakar pipi Abang Long. :p

Ini muka Lope survived di udara. Kehkehkeh.

Till then, take care. Xx

1 comment:

anwar3591 fauzi said...

Sama-sama kak..semoga tabah menghadapi ujian dari Allah..sy sentiasa folo perkembangan lope dari fb..