Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

24/09/2013

Abang Nan dalam kenangan.

Entri ni sepatutnya saya tulis pada 15 September 2013 - genap 17 tahun pemergian abang saya. Namanya Megat Aznan bin Megat Ramli, semasa saya kecil, saya panggil dia Abang Nan. Bila kami semua menerima anak buah pertama, namanya menjadi Ayah Uda. Selepas itu, kami masing-masing panggil dia Uda.

Dalam memori saya, kenangan bersama Abang Nan bermula semasa kami sekeluarga tinggal di Alor Setar. Waktu itu, Abang Nan di tingkatan 1. Dalam memori saya, masih ada "gambar" Abang Nan berpakaian blazer - uniform Kolej Sultan Abdul Hamid. Segak. Masih ada juga cerita dan kenangan saya lihat Abang Nan bermain-main "gocoh" dengan Abang Ni dan masih teringat macam mana Abang Nan yang rajin mengangkat dumbbells dan berpeluh menyakat saya. Itu semua cerita yang saya ingat semasa di Alor Setar.

Suatu hari di hari raya yang kami sambut semasa di Alor Setar. Saya tidak tahu tahun berapakah ini. Abang Nan adalah yang paling tinggi berdiri disamping Abang Ni dan Abang Khas yang paling kecil.

Waktu itu sekitar tahun 1985 - 1986. 

Kemudian, arwah Aboh bertukar ke Kelantan. Saya baru berusia 4 tahun ketika itu. Waktu itu, saya tidak tahu apa terjadi pada Abang Nan. Apa yang saya tahu, arwah Ummi cakap, balik dari sekolah Abang Nan cakap letih. Kemudian, dia tidur sekejap dan selepas itu, dia sudah lumpuh seluruh badan kecuali kepalanya sahaja yang berfungsi dengan baik.

Menurut Cor, Abang Nan collapse untuk kali pertama pada 30 April 1986. Aboh dan Cik sibuk menguruskan Abang Nan di hospital. Saya sendiri tidak mengerti apa yang terjadi melainkan Abang Nan sakit. Saya masih ingat bagaimana adventurous hidup saya selepas itu - paling saya ingat, saya tinggal di rumah Cik Mah (terima kasih Cik Mah) untuk tempoh yang panjang. Mungkin 6 bulan kot. Saya cuma bertemu Cik di waktu malam sahaja. Cik keluar ke hospital menunggu Abang Nan di sebelah pagi macam orang nak masuk office dan kembali ke rumah pada waktu Maghrib. 7 hari seminggu selama 7 bulan. Tanpa hari rehat.

Kemudian, Abang Nan discharge dan berselang, setiap 2 bulan, Abang Nan pasti dimasukkan ke wad sebab akan ada bermacam masalah yang timbul.  Apalah sangat yang difahami oleh kanak-kanak berusia 6 tahun. Tidak banyak yang saya faham mengenai Abang Nan melainkan satu perkataan yang merangkul segalanya = sakit.

Mengikut diagnosis doktor, Abang Nan menghidap Transverse myelitis. Abang Nan lumpuh. Tangan dan kakinya tidak boleh diangkat sendiri. Jika saya menyentuh kakinya, dia langsung tidak memandang kerana tiada deria rasa. Segala urusan keperluan diri, perlu bergantung kepada orang lain. Waktu itu, kami sekeluarga mengambil peranan sama-sama menjaga Abang Nan. Saya masih kecil, jadi peranan saya juga tidak sebesar orang lain.

Apa yang saya ingat, saya perlu menyuapkan Abang Nan makan (makan nasi 5 sudu aje katanya sebab nak diet), gosok gigi, tolong belekkan surat khabar/page quran untuk dia baca, tukar channel TV. Waktu itu, peranan Abang Ni sangat besar. Boleh saya katakan, Abang Ni adalah adik yang sangat setia dengan Abang Nan. Hampir sepanjang masa dia bersama Abang Nan. Balik sahaja dari sekolah, dia memandikan Abang Nan, ada harinya, dialah yang membawa Abang Nan ke physiotherapy dengan Aboh.



Sehinggalah selepas seorang demi seorang abang dan kakak saya menjejakkan kaki ke universiti, tugas membantu Cik dan Aboh menguruskan Abang Nan jatuh ke bahu saya. Saya masih ingat, bagaimana Cik mengunci jam loceng setiap 2 jam untuk bangun dan menukar posisi Abang Nan yang terlantar sahaja di katil. Perlu bertukar posisi, jika tidak kulit Abang Nan akan melecit nanti jika seharian berbaring tanpa terbuka kepada udara.Itu tidak dikira lagi jika Abang Nan dimasukkan ke wad atas pelbagai masalah kesihatan. Jika terkena pada hari hujung minggu/cuti sekolah - saya juga 'bertugas' menemankan Abang Nan di hospital pada waktu siang. Cik cuma datang pada waktu melawat tengahari dan petang. Pada sebelah malamnya, jika bukan Abang Ni atau Abang Khas, ada masanya sepupu-sepupu lelaki juga menemani Abang Nan. Salah seorang yang masih saya ingat adalah arwah Yeop Megat Rustam. 

10 tahun kami sekeluarga diberi peluang menjaga Abang Nan. Terdetik juga didalam hati saya - sampai bila?

Abang Nan akhirnya pergi tanggal 15 September 1996, di waktu maghrib setelah 3 hari dimasukkan ke wad. Saya disisinya. Saya lihat segalanya apabila Abang Nan terlucut nyawanya. Waktu itu saya berusia 14 tahun. Sebelah paginya, doktor yang merawat Abang Nan sudah menjangkakan perkara seumpama itu akan berlaku. Saya masih ingat Aboh kata "Let him go, doctor" apabila ditanya sama ada ingin diberi bantuan pernafasan atau tidak untuk Abang Nan. Sampai ke hari ini, saya sering terkenang perkataan itu. Berat. Bagi saya, 15 September 1996 itu mengakhiri segala penderitaan Abang Nan selama 10 tahun terdampar di rumah kami. Abang Nan ibarat bayi yang dewasa. Bayi yang boleh bercakap. Bayi yang boleh berfikir dan seorang bayi yang memiliki wajah yang tampan. Selama 10 tahun itu juga saya dilatih menjaga orang OKU.

Rupanya, percaturan dan perancangan Allah itu cukup indah dan sempurna.

Tempoh 10 tahun itu, Allah berikan untuk saya belajar dan menerima kehadiran insan istimewa ini kerana dia tahu dari rahim saya akan lahir seorang yang hampir sama dengan Abang Nan. Selepas 11 tahun Abang Nan kembali ke rahmatuallah, Allah gantikan Lope pula. Wajah Lope saling tak tumpah macam Ayah Udanya.

Cantiknya perancangan Allah.



Lagi gambar di hari raya. Sebab zaman dulu, hari raya je amik gambar. Hahahah :p Gambar ni diambil di rumah Cik Rah. Aboh dan Abang Nan. Dua-dua dah tak ada. Ironinya, ada nampak budak perempuan kat belakang tu - thats was me! Saya tunjukkan gambar ini pada Encik Bubu beberapa hari lepas. Saya cakap, bila tengok kepada gambar ini, saya rasa cakap macam keadaan kita sekarang - Aboh itu Encik Bubu, Abang Nan itu Lope dan saya itu Sophia.

Sering juga, setiap kali saya menguruskan Lope - memandikannya, menyuapnya makan dan memandang sahaja wajahnya terasa sebuah dejavu. Seperti saya pernah melaluinya sebelum ini. 

:')

Abang Nan, berehatlah sepuas-puasnya disana. Kadang-kadang, datanglah jenguk kami disini. Ayah Uda ada anak sedara yang sama macam Ayah Uda.

 Alfatihah Abang Nan.

17/09/2013

Kronologi cerita Lope sakit.

Saya sebenarnya paling tak suka nak update cerita bila Lope/Sophia sakit. Tapi, saya tetap akan buat entry sebab blog ini dah macam diari saya.

31/08/13 (Sabtu)
Cerita sakit bermula pada 31/08/13 - Lope terhantuk, tergigit gigi. Akibatnya, gigi 'rabbit' goyang. Bibirnya pecah. Saya bawa dia ke klinik, doktor tidak berani mencuci luka dan kesan darah di gigi. Doktor juga nasihatkan agar saya membawanya berjumpa doktor gigi paeds.

Ini gambar Lope semasa gigi mula-mula patah. Bibir pecah. Gigi goyang. Gusi bleeding non-stop.




Ini sahaja gambar yang mampu saya ambil. Bila saya angkat aje handphone, terus dia melarikan wajahnya. Enggan membiarkan gambarnya di ambil. Saya tidak memaksa, kesian melimpah ruah. Sepanjang hari Ahad, Lope bertahan sahaja dari sakitnya. Kanak-kanak seperti Lope tidak boleh dibawa ke sebarang klinik gigi sebaliknya perlu dirujuk ke Klinik Pergigian Paediatrik.


02/09/13 (Isnin)

Lope ada temujanji di Klinik Neurologi berjumpa dengan Dr. Khoo. Sedikit hasil follow-up dengan pakar neurologi mendapati masalah Lope tidak berjalan bukan disebabkan oleh saraf atau tulang kaki atau badan yang masih belum bersedia, tetapi dia tidak merasakan tiada keperluan padanya untuk bangun berjalan sendiri. Seperti pandangan Mak Ija juga, Lope mempunyai masalah untuk mengatur keseimbangannya. Saya juga meminta agar Lope dirujuk ke Klinik Pergigian Paediatrik.


Bila berjumpa dengan Dr. Aiman (rasanya nama dia Dr. Aiman sebab dalam kad appointment tulis macam tu) terus dia buat keputusan untuk cabut gigi yang bergoyang tu. Pengalaman pertama untuk Lope dan mama. Hehehe. Bila giginya dicabut, Lope steady je tapi bila doktor tekan-tekan, baru dia tunjuk rasa marah. Alkisahnya, bermula hari itu, Lope digelar "Lope tak ada gigi" oleh si adiknya.

Setiap kali tengok gambar ni, hati saya rasa macam disiat-siat. Sedihnya.

Seminggu kemudian..

09/09/13 (Isnin)

Saya dapati mata Lope bengkak @jam 1.00 pagi!
 

Semasa gambar ni diambil, bila saya bertanyakan kepada Encik Bubu "nampak bengkak tak?" dia jawab "mana ada". Bila saya tanya pada Bibik "tak adalah, puan"  "___________"

7 jam kemudian..


I'VE TOLD YOU SO!

Instinct seorang ibu memang jarang-jarang tersasar!
Saya tak tahu apa jadi pada Lope. Sangka saya, mungkin infection sebab nak tumbuh gigi baru. Jadi, saya bawa lagi dia ke Klinik Gigi Paedtrik, HKL. 


Masa ni saya sangat panik. Dalam perjalanan ke HKL. Dalam hati tertanya-tanya kenapakah?

Jatuh?
Tak mungkin. Jika jatuh, dia akan sakit. Bila disentuh, tiada respon dari Lope.

Alergik?
Tiada tanda gatal, berair atau demam.

Apakah sakitnya? Doktor juga hairan. Bukan jangkitan kuman. Kalau sebab tumbuh gigi pun, bukan membengkak macam tu. Doktor hanya berikan dose 3 hari antibiotik dan datang semula 3 hari kemudian untuk tengok bengkak itu berkurangan atau tidak. Jika tak berkurangan, XRay la jawabnya. Sepulang dari HKL, saya terus membawa Lope ke Darussyifa, Bangi. Alhamdulillah, "tiada gangguan luar".

10/09/13 (Selasa)

Mata sudah kurang sedikit bengkaknya.


Macam-macam andaian yang datang di kepala saya. Semalam, FIL juga ada cakap, dia juga ada allergic pada bau (cempedak/nangka). Cukup sahaja terhidu baunya, matanya akan bengkak, gatal dan berair. Saya tiba-tiba rasa - oh! mungkin alergik bau? Maka saya membawanya ke klinik lagi. Menurut doktor, sekiranya tidak ada gatal dan berair mata, itu bukan petanda alahan. Walau bagaimanapun, doktor tetap memberikan ubat alahan kepada Lope.



Bila saya pulang ke rumah, kakak ipar saya Kak Ala - doktor homeopathy bertauliah membekalkan ubat homeopathy untuk Lope - Apis Mel.  Saya beri Lope kesemua ubat yang saya ada. Ajaibnya, Lope tidak menunjukkan sebarang tanda sakit. Aktif, cuma selera makannya sedikit terjejas. Namun, saya beranggapan itu adalah kesan dia takde gigi - mungkin susah nak makan?

11/09/13 (Rabu)


Bengkaknya surut, Namun, kesan lebam/darah beku masih ada. Darah beku, kah? Saya masih tertanya-tanya. Sudah 2 hari saya tidak ke pejabat, menjaga Lope yang tidak sihat tanpa sebab musababnya.

12/09/13 (Khamis)


Ini gambar yang saya ambil sebelum berangkat ke pejabat. Sangka saya, semuanya baik-baik sahaja. Bengkak semakin surut tetapi kesan lebam masih ketara. Lope juga sudah mulai semakin merengek. Pantang silap sedikit, dia merengek. Makannya cuma 2-3 suap sahaja. 

13/09/2013 (Jumaat)

Jam 4.50 petang, Bibik menghubungi saya di pejabat memberitahu Lope muntah dan tiba-tiba badannya panas. Saya panik. Lope tidak pernah muntah walaupun demamnya teruk. Saya selesaikan kerja yang perlu dan minta izin pulang awal daripada Boss. Saya tiba di rumah jam 5.40 petang. Lope terbaring lesu. Dadanya berombak - tanda serangan asma kembali. Tangis rengeknya mengiringi. Saya memberitahu Bibik untuk bersiap dan perlu berangkat ke Klang bagi mendapatkan rawatan stimulaterapi dengan Kak Ija. Saya memang gamble saja bawa pakaian untuk 2 malam, in case kami perlu bermalam di sana.

Baru 2 malam lepas saya memberitahu Encik Bubu, saya rasa seperti ada sesuatu yang tidak kena pada Lope. Pada perangainya, rengeknya. Saya yakin, dia sedang menahan sakit. Saya memang tidak berpuas hati selagi saya tidak mendapat alasan yang konkrit - mengapa bengkak dan lebam di pipi Lope terjadi. 

Jam 6.30 petang, saya menjemput Encik Bubu di pejabat. Encik Bubu yang sepatutnya ke Ipoh menunda perjalanannya ke sana kerana bimbang dengan Lope. Kami tiba di Klang jam 8.00 malam. Terkejut Kak Ija melihat Lope yang kelihatan seperti nyawa-nyawa ikan. Menurut Kak Ija, sakit dibawah pipinya adalah akibat hentakan kuat sehingga tercabut gigi. 

Jam 9.00 malam, selesai sesi pertama stimulaterapi Lope. Setiap kali tangan Kak Ija menyentuh badannya, Lope tidak melawan. Nampak sangat dia kelegaan apabila Kak Ija memicitnya. Menurut Kak Ija, separuh wajahnya affected. Kepalanya sakit. Selepas stimula, Lope tertidur. Mungkin sedikit lega.

Selepas itu, barulah saya dan Encik Bubu berfikir macam mana nak hantar dia ke Ipoh. Dengan berat hati, saya tinggalkan seketika Lope dan Bibik di klinik Kak Ija. Sophia saya bawa bersama. Menjelajah Klang dan Shah Alam kami mencari tiket bas untuk Encik Bubu berangkat ke Ipoh, malangnya tiada. Mungkin kerana cuti panjang pada minggu ini, maka kesemua tiket sold out.

Akhirnya, kami mengambil keputusan untuk pulang dahulu ke Putrajaya dan Encik Bubu akan bangkit awal esoknya untuk menaiki train ekspress ke Ipoh di KL Sentral. Saya harus kembali ke Klang untuk menemani Lope tetapi ditegah oleh Yong kerana khuatir akan keselamatan saya memandu sendirian ke Klang. Kak Ija juga menegah. Keadaan Lope juga OK. Maka, malam itu buat pertama kalinya saya membiarkan Lope sendirian bersama Bibik di klinik Kak Ija, ditemani Kak Ija dan suami.

14/09/2013 (Sabtu)

Tak tidur lena dibuatnya. Hampir setiap jam saya terjaga memandang jam. Cepatlah subuh. Bawa saya pergi ke Klang. Setiba di Klang, leganya tengok Lope semakin OK. Cuaknya dengar bila Atok Jalil cakap Lope demam teruk malam semalam. Rasa bersalah bertimpa-timpa. Hari sabtu, klinik Kak Ija full house. Lagi best, Kak Ija buat makan-makan. Sedap sungguh nasi ayam & yong tau foo hasil air tangan Kak Ija. 2 hari berkampung di Klang, Lope sempatlah buat lebih dari 6 kali sesi stimulaterapi dan diikuti 1 sesi pada keesokkan harinya. Lebih istimewa, pada hari Ahad tu saya juga membawa Yong untuk berstimula dan dia akui, "enjoying the pain" tu memang tepat menggambarkan stimulaterapi. Hehehe.

Kesimpulannya, saya berterima kasih kepada Kak Ija. Doktor pakar juga gagal mengesan mana sakitnya si Lope, tapi selepas jumpa Kak Ija dan ber-stimulaterapi sebanyak 3 kali, kesan lebam bawah mata Lope hilang. Kesan lebam di pipi juga hilang.  Bagi saya sendiri, saya akui rawatan alternatif stimulaterapi mengagumkan (dengan izin Allah). Saya berdoa agar Kak Ija diberikan kesihatan yang baik untuk terus menabur budi buat anak-anak syurga seangkatan dengan Lope. Budi yang ditabur mungkin tak mampu dibalas dan akan dikenang sehingga ke akhir usia.

Terima kasih.

13/09/2013

Mirror Mirror on the wall, who is the fairest one of all?



Mirror Mirror on the wall, who is the fairest one of all? Sunway Lagoon, the multi-award winning attraction has officially launched ticket sales for its sixth musical production, Snow White & The 7 Dwarfs which will take the stage of the Amphitheatre at Sunway Lagoon from 7th December 2013 till 1st January 2014.

The evil Queen looks into her mirror to ask: “Who is the fairest of them all?”, only to be told it is her stepdaughter, Snow White. She sends her loyal Huntsman into the forest on a mission to kill Snow White and bring her heart back to the Queen. 

The Huntsman couldn’t bring himself to kill Snow White, returns to the castle and tricks the Queen into thinking Snow White is dead.  Snow White runs away and finds refuge in a small house with seven little beds and seven places at the table…
 
Snow White & The 7 Dwarfs is an all-time popular storyline that stays in the hearts of the public. “With the aim to provide guests with memorable experiences, our musicals have always been a magical and collaborative effort between international and local talents. 

Snow White & The 7 Dwarfs is going to be another big hit this year and I look forward to seeing people of all ages here at our Amphitheatre,” said Bill Holman, Consultant Director of Sunway Lagoon.

Snow White & The 7 Dwarfs is directed by Chris Colby and choreographed by David Kort. These theatre veterans from London’s West End have brought the most dazzling musicals to stages across Europe and Asia. This 2-hour show will also feature live music – a band of seven international musicians will perform the accompaniment score of Snow White & The 7 Dwarfs under the direction from David Laugharne.


Snow White & The 7 Dwarfs will be playing daily, 8:00pm (no performances on Mondays) at the Amphitheatre @ Sunway Lagoon. Tickets are priced at RM190, RM140 and RM100 for Adults and RM160, RM110 and RM80 for Children including a meal. Guests could choose from the selection of Coke, Citrus or mineral water with either a popcorn or hotdog to savor while enjoying this everlasting favorite musical. Tickets purchased before 31 October 2013 will be at an exclusive early bird rate priced between RM58 to RM135. Corporate bookings with a minimum of 50 tickets will be entitled to a 30% discounted rate. Tickets are now available at Sunway Lagoon ticketing counters and www.airasiaredtix.com.

For more information, call 03 5639 0000, visit www.sunwaylagoon.com or connect to www.facebook.com/sunwaylagoonMsia.