Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

18/03/2013

Terapi Pertuturan dan Bahasa.

Sabtu lepas, tunggang terbalik pun sampai jugak kat Great Life Physiotherapy kat Shah Alam. Kali ni, pertama kali nak jumpa Ms. Aini - speech therapist. Memang kami sampai lambat. Berjalan dengan budak 2 orang ni memang leceh. Abahnya tak ada, dia ke KGNS awal pagi lagi.

Ok. Saya suka Ms. Aini ni :)

Suka sebab dia explain perkara yang selama ni saya tak tahu. Dia kasi ilmu baru. Saya cakap saya suka dengan Ms. Aini sebab dia berbeza dengan speech therapy yang saya dah jumpa sebelum-sebelum ini. The one yang cakap kat saya tak perlu lagi speech therapy sebab sekarang ni Lope perlukan physio & OT dulu. 


Itu dah jadi kenangan -- citer lepas, biarkan lepas.

Selama ini Lope hanya makan soft diet e.g chicken porridge, sup, mashed potato etc. Semuanya makanan bertekstur lembut. Dia tak perlu kunyah, memadai dengan kemam-kemam dan telan. Rupanya, itu adalah tanda Lope ada sensory issue! Sama juga bila kenapa Lope tak minum air sejuk selain air suam, Lope tak suka air lain termasuk air putih selain susu, Lope tak suka berus gigi, Lope tak suka minum air sejuk & kenapa Lope tak bercakap lagi.

Dalam bahasa paling mudah nak faham -- ibaratnya, dalam mulut & lidah Lope tu, apabila disentuh/tersentuh, akan buat Lope rasa tajam/sakit. Rasa macam ngilu. Sebab tu dia tak mahu buka mulut, gerak lidah. Explain why kenapa Lope makan soft diet sahaja. So, saya google beberapa perkara yang boleh saya bantu Lope.

1. Gosok/stimulate muka/gigi/gusi. 
Sebelum ni memang saya dah buat tapping kat muka dia. Selepas tu, saya gosok area gusi/gigi dia dengan brush/towel/ cotton buds. Semuanya buat Lope menangis tak selesa, tapi lagi Lope tak mahu, lagiiiiiiiiiiii saya buat. Maksudnya, dia tak mahu sebab dia ada masalah.

2. Makanan yang lebih "berketul"
Sebelum ni pun, saya dah buat macam ni. Chicken porridge Lope tu dipenuhi dengan carrot/sayur kecil-kecil. Gigih saya potong-potong dadu untuk Lope. Tujuannya nak biar dia rasa ketulan tu.

3. Perlu cari alat terapi 
Tujuannya untuk menenangkan & mengurangkan rasa sensitive pada Lope. Benda tu macam ni yang saya nak. 





Buat masa sekarang ni, nak cari semua alat-alat ni memang susah. Paling senang, vibrator tu kena tukar dengan berus gigi elektik. Tapi, paling senang nak guna yang ini.



Selepas sebulan, nak bawa lagi Lope jumpa Ms. Aini. Nak tengok, apa lagi yang boleh buat untuk dia. 

3 comments:

ida khairani said...

salam put,

ko boleh guna pengorek telinga tu a.k.a cooton bud (yg belum guna ok)untuk message mulut dia, atas lidah, bawah lidah.

Zach's Momma said...

Samalah dgn Zach.. Ada sensory issue.. Saya rasa vibrator mmg bagus sbb so far dia dh ok bila berus gigi.
Cuma bab makan tu masih problem.. Tak nak langsung yg bertekstur :(

Shake it Move it said...

Salam...Marissa juga jumpa Miss Aimi.mmg dia bagus. Dah brp session dgn dia? Tinggal kt mana?