Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

12/03/2013

Bila Bibik Yumi pukul Obiya...

Wey! Sakit hati je baca tajuk entri nih!

Jumaat, 1 Mac 2013, 11.50 malam

Kami semua satu keluarga dah masuk bilik untuk tidur. Selalunya, Obiya akan minta saya menggosok-gosok perutnya ala-ala Winnie the Pooh tu, tapi hari ni dia meminta saya menggosok lembut di belakangnya. Berulang kali diminta.

Mama: Eh, kenapa gosok kat belakang? Bukan perut?
Obiya: Ya sakit.
Mama: Sape buat Ya?
Obiya: Bibik pukul Ya. (Sambil menunjukkan demo macam mana Bibik buat)

Saya dan Encik Bubu saling berpandangan. Kemudian, Encik Bubu pula bertanya lagi. Jawapannya tetap sama, walau ditukar soalan. Dari cerita Obiya, dia yang mula pukul Bibik dahulu. 

Ahad, 3 Mac 2013, 7.30 pagi

Sambil menyediakan breakfast, saya ambil peluang berbual kosong dengan Bibik.

Saya: Lain kali, saya tak mahu dengar dah kamu pukul Obiya. Kalau anak saya buat salah, beritahu saya, saya akan ajar anak saya. Jangan sesekali pukul anak saya. Kalau keluarga saya pukul Obiya pun saya marah, inikan pula kamu.

Saya sengaja tidak selidik. Saya menuduh terus. Saya cuma nak selidik, benar atau tidak cerita Obiya. Maklumlah cerita budak 4 tahun. Kalau tidak benar dia memukul, pastinya dia akan menafikan sekeras-kerasnya.

Bibik: Aku pukul perlahan sahaja. Dia pukul aku dahulu.

Menyiarap darah kat muka saya. Rasa panas aje. 

Pukul perlahan? 
Obiya pukul dia pastu dia balas balik?

Masya Allah!

Saya: Habis tu, anak saya pukul kamu, kamu pukul balik. Perlahan atau kuat, kamu tak boleh pukul anak majikan.

Bibik tarik muka, buat muka tak puas hati sebab kena marah.

Petang Ahad itu saya tidak ke mana kerana pada petangnya hasrat hati ingin bertandang ke rumah jiran yang kebetulan ada buat birthday party. Minmin juga ada dirumah waktu itu. Kami berbual non-stop. Gosip itu dan ini. Hari pula panas. Jadi, saya "kurung" Lope di master bedroom dengan aircond. Saya dan Minmin juga bergolek-golek girang bersama Lope. 

Sampailah sekitar jam 2.30 petang, saya dengar bising-bising dibawah. Obiya menangis dan diikuti suaranya membebel "Bibik not good! Sakitlah!" yang ditutur dengan nada marah. Saya dari tingkat atas bertanya pada Encik Bubu-- kenapa? Katanya Obiya dan Bibik. Ntah kenapa. Saya panggil Obiya naik. Saya menantinya di pintu bilik. Dari bawah, saya lihat dia melangkah anak tangga dengan terkepit-kepit memegang private part nya. Sampai ke tingkat atas, dia meluru bermain dengan mainannya. Ke hulu ke hilir dia bergerak masih "mengepit" kawasan sulit itu.

Mama: Kenapa Ya pegang situ? (sambil tunjuk ke kawasan private partnya)
Obiya: Ya sakit. (Dalam hati saya terdetik -- again?)
Mama: Kenapa sakit?
Obiya: Bibik not good. Bibik buat Ya. Ya akit.
Mama: Bibik buat macam mana?
Obiya: Ya asuk oilet, Ya encing. Bik asuh ni, ngan angan. Akit Ya!
(Ya masuk toilet, Ya kencing. Bibik basuh ni (sambil mencangkung dan tunjuk private part) dengan tangan. Sakit Ya)

Entah apa Bibik buat kat Phia sampai dia terkepit-kepit macam tu. Saya tak fikir panjang, terus saya panggil Bibik. Seperti dijangka, jawapannya aku tak buat apa-apa. Tambah Bibik, puan percayakan sangat Obiya. 

Memang saya percayakan Obiya sebab sebelum ini, dia tidak mengadu sakit. Bila dia mengadu, ertinya dia benar-benar sakit. Macam mana saya nak percaya pada mulut si Bibik ni kalau dah terbukti dalam entri SINI dan SINI  semua jawapannya menipu!

Dipendekkan cerita -- selepas beberapa siri soal jawab, mula-mula saya yang buat dan lepas tu Encik Bubu. Semua sesi ini disaksikan oleh Minmin sendiri. Dialah saksi bagaimana kurang ajar, keras kepala dan menyakitkan hatinya perangai Bibik Yumi ini. 

Bila Bibik menipu, takpe. Sabar.
Bila Bibik rosakkan barang, takpe. Tegur dia. Ajar dia. Selebihnya, sabar.
Bila Bibik tak buat kerja, mulut pot-pet-pot-pet. Pastu urut dada. Kita sabar lagi.
Bila Bibik perlakukan anak dengan kasar, saya marah & pesan. Istighfar banyak-banyak.

Tapi, bila Bibik pukul anak saya, itu dah tak ada sabar.
Dah habis limit.
Apa saya buat?
Secara rasminya, saya tidak ada Bibik dah.

Bila takde Bibik secara tiba-tiba, maka saya bercuti sepanjang minggu. Mencari dan tercari dimana harus saya tinggalkan Lope. Dalam hati, ada sedikit rasa phobia nak ambil bibik lagi. Saya selalu fikir, kalau Obiya dia boleh pukul, entah apa yang dia dah buat pada Lope, kan? :(

Doakan semuanya berjalan lancar. Saya berharap akan ada centre yang boleh terima Lope.

4 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

erkss...

Madamme Anne said...

semoga kak put jumpa centre yg boleh terima lope.. Amin...

p/s: budak umur 4 thn sentiasa ckp betul.. :)

deelira@deeliraz said...

jahatnyeee!!

Ma Ri Ni said...

Masa sy kecil dulu, pembantu rumah mamma sy kurung sy kat dalam bilik air, sy umur 8 or 9 tahun. Mencari pembantu rumah memang bukan perkara yg suka-suka, kena brt cari tau latar belakang dia.... hopefully u akan dpt pembantu rumah yg keja dg ikhlas...