Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

05/02/2013

Chicken Porridge


Ini chicken porridge Lope.
Dimasak setiap hari dirumah saya.
Ada sawi, carrot, tauhu, isi ayam & daun sup.
Inilah the only food yang Lope makan.
3 kali sehari untuk breakfast, lunch & dinner.
Saya masak ngam-ngam je untuk Lope.
Bila yang ngam-ngam itu tak cukup.

Mulalah Lope menangis.
Well, you mess with the wrong person.
Bila buat anak saya menangis macam ni is a big no-no.
2 jam kemudian, baru Lope boleh makan.
Semuanya sebab chicken porridge yang dimasak oleh mamanya hilang.

Misteri kehilangan chicken porridge yang disimpan dalam fridge.
Hilang pula bila setiap kali minta Bibik panaskan.
Bila ditanya "ini sahaja nasinya?" maka dijawabnya "iya"
Bila ditanya "kamu sudah makan? dijawabnya "belum"
Mungkin Bibik saya ahli sufi, seharian tak perlu makan tak apa.

Kalau rasa nak makan chicken porridge ni - cakap.
Saya boleh masakkan lebih. Janji jangan menipu.
Kalau rasa nak menipu sangat, tipu sampai saya tertipu.
Bukan menipu untuk saya bongkarkan kebodohan kamu.

"aku mahu pulang" adalah jawapan nak cover malu bila kantoi.
macam 2 hari lepas, kantoi kata mop lantai - tapi bila sentuh mop - kering.
hari ini, kantoi konon tak makan porridge Lope - 
tapi jam 7 pagi ada mangkuk dalam sinki.
bekas porridge chicken tau. 

sape yang makan?
Encik Bubu tak suka porridge.
My FIL jauh sekali.
Cik berada disamping saya.
Obiya? Lagi laaa tak!

apapun, kalau orang-orang kat atas ni nak makan chicken porridge sekalipun.
diaorang tak perlu bila sudah makan cakap "belum makan" atau "tak makan".
cakap aje perkara yang betul.
sebab saya tidak pernah kedekut dengan makanan.

all you need to do is simply asking me.
dan jangan sesekali menipu.

mungkin juga bibik terlupa.
my house is my rules.

Xx

3 comments:

Alyyani Anuar said...

OMG! under probation dah macam2 cerita ye put. betul tu. your house is your rules. bibik pun terror kona ye. aduh, tak suka..

.::puterism::. said...

Bukan nak berkira bab makan. Tapi, kalau nak makan juga, sila "cakap" bukan curi. Put boleh masak lebih.

Bukan ini je Aly. Ada lagi. Salah satunya, buang uncang teh dalam lubang air.

Argh! Ridiculous!

deelira@deeliraz said...

hoho!... harap bibik ni ok utk kakput