Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

09/02/2013

Bila namanu disebut-sebut.

Bulan lalu, sewaktu saya pulang ke Bukit Marak, Cik ada memberitahu, Aboh telah menamakan saya sebagai penama untuk akaun Tabung Hajinya. Hanya penama sahaja yang boleh membuat pengeluaran. Saya cakap pada Cik, nanti saya pulang ke Putrajaya, akan saya usahakan.

Sudah nak masuk 6 tahun Aboh pergi meninggalkan kami. Sepanjang 6 tahun itu juga, Aboh hidup subur didalam hati dan jiwa anak-anaknya. Ketika CC menyerahkan sijil kematian Aboh - terasa sedikit "ralat" membaca setiap butir yang tertulis di sijil yang tak ubah seperti surat beranak tu. Ruangan "Si Mati" seperti meruntun jiwa apabila saya membaca namanya. Macam hidup in denial. 

Well, sentimental gitu.

Semalam, hari jumaat. Baru sempat saya ke Tabung Haji di Anjung. Prosesnya tidak susah atau panjang berjela-jela. Apabila kakak kaunter tu tanya "apa hubungan dengan si mati?" terasa jauh rasanya. Si hidup dan si mati. Saya menjawab sepatah "anak."

Rasa macam nak jawab panjang lagi je. "anak. anak bongsu yang dia panggil saya Sue the tiny. yang dia janji, dia akan menunggu saat kelahiran anak saya merangkap cucunya tapi sayang dia sakit terlebih dahulu dan terlantar sakit tanpa sempat merasai sepenuhnya nikmat menjadi datuk kepada Megat Idris Naquiyuddin."

Tapi jawapan itu tersekat dalam hati saje :p

"Dah lama dah meninggal ni.." tokok kakak kaunter sambil membaca sijil kematian Aboh. Baru 6 tahun. Baru ke?

Kemudian, saya diminta mengisi borang khusus untuk tuntutan pusaka. Saat saya mengisi borang terutamanya mengisi nama Aboh, no kad pengenalannya dan betapa saya masih mengingati no kad pengenalan lamanya - tak terasa 6 tahun itu satu tempoh yang lama.


Bila saya selesai urusan di Tabung Haji, saya WhatApps gambar ini ke dalam group Anak-Anak Aboh. Saya bagitahu abang-abang dan kakak-kakak saya, terasa sayu bila kakak kaunter tu ulang untuk pengesahan tadi dan menyebut nama Aboh. Ada getar dalam jiwa. 

Rindu.

Al-Fatihah untuk my fave. old man on earth.

Rest well, Aboh.
I love you more and more, everyday.

Xx

1 comment:

Mayyonnizz said...

Al fatihah...untuk atok phia dan lope...