Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

26/01/2012

PETRONAS StreetSmart di Petrosains, KLCC

Sape penah pegi Petrosains? Okey, sila angkat tangan sambil baca ni. 

Sebelum ni, saya selalu je fikir Petrosains ni adalah tempat budak-budak nak belajar apa-apa sahaja tentang sains. Pasa saya, ianya lebih kurang macam fungsi  Pusat Sains Negara. Eheh. Sampailah saya diberi peluang untuk menerokai Petrosains baru-baru ni, barulah saya tahu apa sebenarnya Petrosains. Semua tanggapan awal yang rasa macam Petrosains sesuai untuk budak-budak sekolah aje adalah sama sekali salah. Sama sekali salah ye. 

Lepas ni, kalau mana-mana parents rasa nak bawa anak-anak atau trip satu keluarga, saya sarankan jomlah bawa diaorang ke Petrosains. Paling terbaru, Petrosains sedang menjalankan kempen Street Smart yang sesuai dengan pelbagai peringkat usia. Sesuai sebab pelbagai aktiviti yang segara dan interaktif disediakan kat sini. Senang juga, sebab disamping membawa anak-anak berseronok, diaorang boleh belajar dan berhibur dalam masa yang sama.

Menariknya, kita akan ditemani oleh seorang tour guide yang akan membimbing dan memberikan penerangan kepada kita. Menarik okey sebab kita boleh cuba dan guna apa sahaja yang ada dalam exhibit hall tu. Macam contohnya, orang di bawah ini.

Ini adalah tour guide kami untuk hari tu. Bermulanya dari pintu depan sampai habis semua benda kami explore, dialah orang yang ada disisi kami. Tak jemu kasi penerangan dan jawab soalan kami yang macam-macam :-)
Bila korang melangkah masuk ke dalam ruang pameran, inilah yang disediakan.



Sangat - sangat pasti kalau bawa Obiya datangi, dia akan berjalan ala-ala macam kereta dan ikut laluan tu.  Korang nampak tak berbagai-bagai model kereta dalam gambar ni. Ehem, meh nak cerita keseronokan mencuba semua model-model ni. 

Add caption
Sebagai seorang pemandu, saya sendiri selalu ambil mudah dengan  peraturan lalu lintas dan etika membawa kenderaan. Contoh paling senang, bila orang call, selamba je jawab call :P Ini namanya Fatal Distraction. Kita kena pandu, dan masa kita pandu tu, adalah telefon bunyi. Kita jawab or sms. Pernah tak terfikir sebab kita jawab call atau sms tu kita mungkin akan kehilangan nyawa? Hargai nyawa anda, kita cuma ada satu nyawa sahaja.




Seterusnya Safe Riding. Untuk mat-mat rempit sekalian. Saya pernah la bawak motor dulu. Dulu tu zaman-zaman study, zaman-zaman merempit :P Masa bawak motor memang takde langsung sedar apa dan perlu buat. Apa effect bila buat itu ini. Bila try usha Safe Riding ni, baru tahu apa impak kepada penunggang dan pemandu kat jalan raya. Korang patut try. Seronok sangat.

Ini pula masa Encik Bubu try goggle ni yang mana nak test macam mana penglihatan orang mabuk. Ada beberapa tahap la, mabuk banyak ke mabuk sket. Sebab bila di suruh berjalan lurus, Encik Bubu weng dan jalan entah apa-apa tah.


Lepas tu, saya paksa plak Encik Bubu test pulak buat ni. Kesiannya sebab dia colour blind maka teragak-agak la dia nak mix and match :P


Keseluruhannya, Petrosains menyeronokkan. Saya memang menyarankan untuk ibu bapa bawa anak-anak ke sini. Sekurang-kurangnya, peruntukkan selama 2 jam untuk menerokai Petrosains. Selepas semua aktiviti selesai di Petrosains, bolehlah makan-makan di KLCC dan nak shopping pun mudah. 

Bermula 17-31 Januari 2012, Petrosains mengadakan kempen istimewa untuk PETRONAS StreetSmart. Pelbagai acara untuk anak-anak dan ibubapa disediakan. Selain kesedaran di jalan raya, anda sekeluarga boleh bergembira dan belajar.


Kalau ada plan nak kesana, pastikan waktu operasinya terlebih dahulu.


Apa yang suka juga adalah kerana si cantik-cantik ini.


Bertemakan 1Malaysia tu :-) Saya paling suka minah kadazan tu. Sweet dan pandai menari. 

Untuk sebarang pertanyaan, korang boleh singgah website Petrosains atau pun hubungi mereka untuk sebarang pertanyaan dan tempahan.



So, apa tunggu lagi?
 Jom kita ke Petrosains dan bergembira dengan kempen  PETRONAS StreetSmart.

20/01/2012

PETRONAS Chinese New Year Photography Contest : Reimagining Energy™


Sempena Chinese New Year, PETRONAS ada buat satu contest photography - Reimagining Energy™. Bagi tujuan itu, satu Special Preview for PETRONAS Chinese New Year Campaign telah diadakan di Galeri Petronas minggu lalu. Sebelum bercakap banyak, nak tanya ni, korang dah tengok ke iklan PETRONAS untuk CNY tahun ni? Kalau belum, silalah klik video kat bawah ni.




Setiap tahun, iklan-iklan Petronas kan semuanya menyentuh jiwa dan raga. Tahun ni jugak, sempena Chinese New Year di tahun Naga ni, iklan Petronas guna tajuk "Coming Home" yang mana dah buat pengambaraan di Malaysia, England, Belgium, China dan India dan mengisahkan 6 cerita yang berbeza. Meaningful bila kita tahu sesibuk mana pun kita, kita tetap akan kembali kepada keluarga untuk sambut hari yang bermakna. Dalam iklan ni, salah satu yang comelnya dia tunjuk sorang dentist kena posting kat pedalaman India (comel bila dia cakap India). 


Masing-masing sibuk dengan cara masing-masing nak uruskan hidup tapi at the end, diaorang akan "coming home" jugak untuk celebrate CNY - tak kiralah secara fizikal sambut dengan orang-orang tua for makan-makan atau Skype aje pun. Janji matlamat diaorang sama, masih mengekalkan tradisi turun temurun walau sejauh mana melangkah dalam kehidupan diaorang.


 Datuk Mohammad Medan Abdullah sewaktu memberikan ucapan pembukaan  kepada wakil media


Walau siapa pun kita, sejauh mana kita melangkah, kita masih kita, orang yang sama yang mewarisi adat warisan turun temurun. Tak kiralah apa juga rintangan yang kita hadapi dan bagaimana kita mengatasinya yang penting sering berpandangan positif dan melihat sesuatu cabaran itu sebagai peluang untuk menjadi yang lebih baik. Okey, lebih kurang macam tulah kata Datuk Mohammad Medan Abdullah pada hari tuh. 


Sewaktu pelancaran campaign ni jugak, siap ada sorang chef datang dan sediakan yee sang sebagai tanda simbolik perasmian campaign ini. Saya secara peribadi tak pernah lagi makan yee sang ni. Nampak macam sedap je.


Yee Sang sedang disediakan oleh Chef  - sebagai simbolik  perasmian hari berkenaan
yiehaa!



Selepas Yee Sang, ada satu lagi yang bestnya. Korang nak tahu apa dia? Dulu masa saya kecik-kecik saya akan kagum tengok ni, ada juga penah nangis sebab takut bila dia datang dekat saya tapi sekarang ni bila saya dah 'tua' saya seronok tengok ini. 





Woah! Gayat mehh..




Suka gambar ni!
 




Itulah tarian Naga pertama untuk tahun ini :') 


Berbalik semula kepada tajuk entri, berikut adalah details yang korang perlu tahu untuk join PETRONAS Photography Contest - Imagining Energy™ Untuk participate, sila klik Petroliam Nasional Berhad (Petronas) CNY Photo Contest. (p/s: anda mestilah memiliki account Facebook ye). Akan keluarlah page ni.


Contest bermula pada: 17 Januari 2012
Contest berakhir pada: 12 Februari 2012


  


Follow aje instruction yang mudah tu. Apa yang penting gambar tu kenalah gambar yang original diambil sendiri bukan pegi cari dalam google ke apa. Apa yang penting, korang kena capture gambar yang menggambarkan perayaan CNY dengan menggunakan tema Imagining Energy™. Ini saya petik dari apa yang Dato' Mohammad Medan cakap “Energy is everywhere, in everything we do, and especially at this time. It could be the excitement and the bonding during the reunion dinner, or it could be the hustle and bustle of shopping for and decorating the home. It could even be a portrait of the wise grandfather of the family, or a picture of the lanterns that light up our cities” 


So, dah clear la kan macam mana gambar yang korang nak ambil. Tak semestinya saya tak sambut CNY saya takleh join contest ni. Semangat 1Malaysia ni, macam mana saya tumpang celebrate juga ada caranya. Kalau korang rasa korang ni kategori amatur macam saya, jangan bimbang. Penganjur siap buat beberapa kategori lagi. Paling bestnya, sesiapa keje PETRONAS pun ada kategori diaorang sendiri.




Ini pula adalah senarai hadiah yang best. Paling best sebab diaorang kasi cash money! Ang pow sangat untuk celebrate CNY kan.




So, apa lagi? Jom amik gambar dan join contest ni, Ramai je kot korang amik gambar cantik-cantik letak kat instagram kan, apa kata join ni. Silap-silap menang. So, jom klik dan join PETRONAS Chinese New Year Photography Contest : Reimagining Energy™.


Selamat mencuba dan selamat menang besar :D

18/01/2012

Hadiah paling best dari Lope :')


gambar ini adalah hadiah yang paling best pernah saya dapat - apabila Lope menggenggam jari jemari saya dan sempat diterjemahkan ke dalam bentuk gambar. ini baru Lope genggam tangan mama, bayangkan kalau Lope bangun berjalan *pengsan*

on the other note, happy birthday dear me :')

09/01/2012

Weekend pertama 2012

Sabtu - 7 Januari 2012


Bangun pagi, siapkan masak untuk orang-orang dirumah. Terkejar-kejar sebab liat sungguh nak bangun dari tempat tidur, almaklumlah sabtu kot.

By pukul 9 dah sampai ke UKM untuk attend kelas untuk ibu bapa kepada anak autisme. Kelas kali ni cover topik Strategi Komunikasi oleh Puan Nor Shahrina Zawawi dari HUKM. Banyak sangat info yang dapat, nanti akan buat entri lain nak kongsi ilmu yang dapat tu. Lepas habis kelas sempat la bertegur sape dengan parents yang lain. Rasa dekat sangat di hati dengan diaorang ni.

Kepada mana-mana parents yang berminat nak join, jangan lupa next class:

Tarikh: 29 Januari 2012 (Ahad)
Masa: 9.00 pagi - 12.00 tengahari
Tempat: Dewan Budiman, Fakulti Pendidikan, UKM Bangi
Tajuk: Behaviour Modification




Balik dari UKM, bersantai-santai sekejap dengan Lope dan Obiya. Malamnya, saya ke Bukit Jalil dengan Nyah dan anak-anaknya. Pergi buat apa? ;-)


Mula-mula jumpa kat depan Tugu Keris ;)




Pegi tengok perlawanan Sumbangsih 2012 di antara pasukan Negeri Sembilan dan Kelantan. Resultnya semua orang dah tahu kot. Kelantan tewas kepada Negeri Sembilan. Game yang buat saya kecut perut. Bestnya pergi kali ni sebab ada 2 orang kawan lama saya Lily dan Lina yang tengok sama :) 


kat kiri tu namanya Lily dan yang tengah handsome tu Ateef
Oh, ini pula gambar Lina. Almaklumlah, sebab dia photog maka gambarnya memang susah nak dapat gambar kami bertiga :P


Btw, korang nak muka yang flawless ke??


Muka Ateef yang frust sebab TRW kalah - well, we all DO!
nota kaki: Lina masih single :")


Ahad, 8 Januari 2012 (Ahad)


Bangun-bangun pagi tak tahu nak masak apa. Selongkar apa yang ada dalam fridge, alkisahnya inilah breakfast kami anak beranak.


spaghetti carbonara version syok sendiri
Masak banyak sebab memang tak gheti nak masak sket-sket. Sangat simple. Kalau korang nak tahu resepi, sila klil SINI. Selepas masak, baru teringat yang Yong takde - dia ke Singapore. Mulalah nak buat perkhidmatan delivery makanan. Tahu siapa mangsanya?

KnotwiseLayaleyaTirex, Nurul & Pa'ie

Ajak Tirex pegi buat delivery ke rumah Layaleya. Alih-alih sampai aje sana ada budak tak nak naik sebab berkenan dengan playground kat situ. -____-" Nak tak nak, Layaleya and the gang la datang picnic kat bawah :')

orang gigih main panjat-panjat
Sape jaga sape ni? :P
Tiba-tiba jadi anak Pa'ie ;)
p/s: muka adalah photostat muka mamanya!

Tengah syok Obiya dok conquer sensorang playground tu, datang sorang budak lelaki ni dengan ayah dia. Mula-mula, saya nampak Obiya jauh-jauh je, tapi makin lama makin dekat.  Saya biarkan je sebab saya nak tengok macam mana social skill dia memandangkan Obiya tak pegi playschool lagi. Kot-kot la tak nak kasi orang lain guna ke playground tu.


video


Saya mulanya rekod video ni secara diam-diam je, alih-alih si budak lelaki tu datang dan kemudiannya diikuti dengan Obiya. Tu yang saya gelak besar tu. Petangnya pula, kami sekeluarga menjalani hari sihat dengan tema - mari berjalan di Pusat Maritim Putrajaya. Viewnya adalah superb! Kami ni sebenarnya menyahut seruan Kementerian Kesihatan Malaysia untuk berjalan 10,000 langkah sehari. Berjalan petang tu aje lebih kurang 3KM to and fro dan ambil masa dalam 45 minit. Slow kan? Almaklumlah kenderaan berat. Hahaha.

Tengok view, bukan orangnya.

Pasangan cucu dan atuknya ;)
Pasangan Lope dan Abahnya.

Obiya yang berhenti dan bertempik "Mama!" sambil tunjuk building nun di sana. Rupanya, dia tunjuk office Mama!
So, itulah weekend pertama saya di tahun 2012. Rasanya aktiviti berjalan ni perlu diteruskan lagi (memang perlu!) nak-nak dah buat pengakuan kat Kak Pnut hari tu kat FB dan tadi pun Kak Pnut ada tanya dah ke blom. Ngeee. Blom kak, saya blom buat. Slowly :P

Ok then, till then. Take care.

06/01/2012

5 tahun dan masih belum berjalan.

Pagi tadi dalam terkocoh-kocoh saya nak kejar masuk office sebelum jam 8.30 pagi, saya lihat ada teman sepejabat (lain department) berjalan beriringan dengan anaknya. Si anak kurus, tinggi, lelaki dan menyandang beg di bahunya. Saya yang nak capat melambatkan langkahnya. Si anak kelihatan dalam keadaan yang masih mengantuk, tapi saling berpimpin tangan dengan ibunya.

Menyedari saya ada dibelakang, si ibu memberikan saya laluan namun saya menolak. Saya masih mahu berjalan dibelakang mereka. Selepas kami sama-sama kasi thumb-print mengesahkan kehadiran, saya sengaja berbasa basi "masih mengantuk" ujar saya sambil menunding ke arah sang anak. Si ibunya tersenyum seraya menjawab "macam nilah pagi-pagi. jenuh nak bawak ke taska" . Saya bertanya seterusnya "umur berapa?" dia menjawab "5 tahun".

5 tahun.

Itulah usia Lope. Saya bayangkan sekiranya Lope seperti anak-anak yang lain, maka scene ini juga akan terjadi kepada saya. Bercakap mengenai Lope, masih terlalu banyak yang perlu saya lakukan untuknya. Buat masa sekarang, saya seperti terhimpit kekurangan masa dan peruntukan kewangan. Tahun 2011 dan seterusnya tahun ini merupakan tahun yang mencabar dan masih samar-samar untuk saya. Hanya Orang Di Atas sana yang tahu apa untung nasib saya sekeluarga, dan saya tak akan putus untuk meminta yang terbaik.

Perancangan untuk Lope - lupakan dulu rawatan untuk terapi, cara bergaul dan berkomunikasi untuknya kerana apa yang perlu saya fokuskan adalah untuk membuatkan Lope tahu menggunakan sepuluh jarinya untuk memegang botol susu, mengambil barang mainan, mencapai apa yang dihajati dan makan dengan menyuapnya sendiri. Kemudian, menguatkan otot-otot dan tulang belakangnya untuk menyokong badannya berdiri sendiri dan lutut yang mampu menampung berat badannya dan kedua-dua belah kaki yang mampu melangkah, bertatih, berjalan dan berlari.

Saya sering idamkan melihat Lope berjalan sendiri. Bermain didalam rumah kami yang kecil. Kemudian bersama-sama Obiya melompat disetiap kerusi, almari dan juga mana-mana sahaja yang mereka fikirkan mahu. Saya sering idamkan, tatkala melihat anak-anak lain berlari tanpa dapat dikawal sang ibu, dan sang ibu yang lain akan naik angin dan terpekik terlolong marah. Tahukan kamu, ibu yang lain betapa bertuahnya kamu kerana anak kamu mampu melakukan semua ini?

Selama hampir 5 tahun menjadi ibu kepada Lope, melihat Lope menarik badannya ke kerusi kemudian berbaring di kerusi itu, naik dan turun dah buat saya bangga. Satu sikap anak istimewa yang harus dipuji, mereka gigih dan tidak mengenal erti putus asa. Lope berulang kali jatuh, terhantuk dan menangis kerana cuba memanjat kerusi, tapi akhirnya hari ini saya lihat dia boleh naik dan duduk sendiri di kerusi itu. Dia sudah punya daya keimbangan sendiri. Tidak lagi terjatuh dibelakang kerana tidak menyedari sudah ke tepi.

Ini adalah pencapaian terbaru Lope.

Berbaring. Berehat.

Duduk sendiri mengadap kerusi yang menjadi tempatnya menarik badan.

Apabila berjaya naik, Lope akan terbaring. Mungkin dia seronok berehat disini.

Beberapa minit kemudian, saya tengok Lope turun kembali. Termenung sebelum bergerak lagi.


Berjalan di atas lutut adalah kemahiran terbaru Lope. Sebenarnya bukan berjalan, tetapi melompat di atas lutut. Saya sebolehnya mengajar dia untuk 'mengeluarkan' kakinya apabila dia sedang melutut, namun saya perlu bersabar dan terus mengajarnya. Terus memaksa dan memberi tekanan kepada Lope untuk melangkah. Kadang kala, terdetik didalam hati akan 'geram' kerana dia tidak mahu membuat apa yang disuruh, tapi apakan daya, untuk memarahinya berlebihan pun tak ada gunanya.

Setiap kali sesi terapi bersama mama, mama akan bertukar dalam mode ibu tiri yang kejam. Kadang kala kerana terlalu memberi tekanan kepada Lope, si Bibik yang over menangis sambil meminta diberikan rehat buat Lope. Aduh! Bukan tak sayang, tapi nanti naik lemaknya. Maka, saya setkan kepada 15 minit satu sesi dan rehat 5 minit kemudian bersambung lagi. Suka atau tidak, terpaksalah terima. Lope menangis la tersedu sedan pun, saya tak akan berhenti.

Semuanya kerana saya ingin melihat dia melangkah sendiri.