Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

11/07/2012

Good bye, Kasroha!



Sesungguhnya saya memang fail bab nak cakap good bye tau. Entry kali ini, adalah entry khas saya tujukan pada Bibik saya. Namanya Kasroha. Sebelum saya menulis entry ini, saya habiskan setengah jam masa membaca balik catatan saya mengenai Kasroha di blog ini. Kalau ada yang ingin membacanya juga, ini link ceritanya:


Bila saya baca balik kesemua entri di atas, saya bercerita akan ketidak puasan hati saya sahaja (my bad!) dan semua cerita ini adalah sebahagian daripada dia bersama saya. Entry kali ini, saya ingin bercerita mengenai kebaikan, kecekapan dan kenapa Bibik saya best plak =p Tak adil kan untuk tulis yang tak best je sebab dia hanyalah manusia biasa yang ada waktu OK dan tak OK nye :)

Esok, secara rasminya Bibik akan berangkat pulang ke Indonesia. Penerbangan dari LCCT pada petang esok. Saya mencongak-congak untuk mengambil cuti, tetapi memandangkan ada komitmen yang perlu saya selesaikan esok, saya terpaksa datang ke pejabat terlebih dahulu. Malam ini, malam terakhir Bibik bersama saya sekeluarga. Malam ini juga, kami akan bawa dia dinner di luar dan diberi penghormatan untuk pilih kat mana dia nak makan. 

Semenjak 3 tahun lepas, dia adalah sebahagian daripada keluarga kecil dalam rumah saya. Selain menganggapnya sebagai ahli keluarga,  dia jugalah tangan yang ketiga dan keempat untuk saya. Walaupun ada perangai dia yang buat saya annoying, tapi dia cuma seorang manusia. Ada masanya saya marah bila dia buat apa yang saya tak suka, ada masanya saya diamkan aje. 

Satu perkara saya tahu, dia ikhlas dalam menjaga Lope dan Obiya. Sewaktu saya mencari maid dulu, saya harapkan dia seorang yang penyayang dan jenis yang bersolat. Bila solat, jahat macam mana pun dia, dia masih tahu ada Allah dan tahu dosa dan pahala. Bila Kasroha bekerja dengan saya, syukur alhamdulillah kerana dia seorang yang solat 5 waktu. Bertudung semasa di dalam rumah. 

Bersyukur juga kerana dia tahu akan kerja rutinnya. Apabila saya pulang memborong di pasar, saya tidak perlu susah-susah mencuci ayam dan ikan sebelum ianya busuk dan disimpan ke peti sejuk. Apabila setiap kali saya ingin memasak, bawang putih yang ditumbuk telah tersedia di dalam friedge. Apabila ingin saya memasak soto, spaghetti, nasi goreng atau sardin tumis, saya seronok masuk ke dapur dengan segala bahan masakan yang telah tersedia. 

Untuk jasa selama 3 tahun di dalam rumah kecil saya - terima kasih Kasroha. Jasamu tak akan sesekali saya lupa, meskipun setiap detik dan masa itu saya lunasi dengan wang ringgit. Saya bersyukur kerana setelah 3 tahun, akhirnya saya merasa ikatan ukhwah kekeluargaan. Dua tiga malam sebelum ini, saya berbual panjang dengan dia. Saya bertanya, tidak mahukah dia menabur jasa lagi kepada saya sekeluarga.

"Mana mungkin puan. Saya sayangkan Lope, Phia. Tapi saya juga punya anak sendiri, suami sendiri, keluarga sendiri. Sayang bagaimana saya pada mereka (Lope & Obiya) saya harus pulang juga kepada keluarga saya" 

Saya tidak salahkan dia, malah saya rasa dia seorang wanita yang kuat. Mampu meninggalkan keluarga, suami dan anak-anak selama 3 tahun adalah tempoh masa yang panjang. Merantau demi mengubah nasib keluarga. Saya pasti saya tidak sekuat dia. Mana mungkin saya meninggalkan Lope dan Obiya selama itu. Masya Allah.

Malam semalam juga, saya memohon maaf di atas segala kekasaran bahasa terhadap dia selama ini. Saya memohon maaf andai ada banyak perkataan saya yang mengguris hatinya. Saya sendiri manusia, mana mungkin saya sentiasa betul. Saya memberitahunya bahawa saya tidak pernah menganggapnya sebagai seorang bibik tetapi seperti saudara sendiri. Saya memohon kemaafan juga bagi pihak suami, keluarga dan sesiapa sahaja antara saya di sini yang menyakitkan hatinya sebelum ini sama ada sengaja atau tidak.

Pada Lope, sudah saya pesan dan kisahkan ke mana Bibik akan pergi selepas ini. Lope diam dan tanpa pengertian di dalam dunianya sendiri. Namun, jangan under estimate Lope. Saya tahu dia menyimpan setiap patah perkataan yang saya bisikkan padanya. Saya berharap Lope kuat dan tak demam bila Bibiknya tiada disisi nanti.

pada Obiya, bila saya ceritakan yang Bibik akan pulang, dia menjawab "aaah, Bibik balik kampung" selepas saya tanya siapa cakap, dia menjawab "Bibik cakap". Maksudnya dia memahami. Soalan seterusnya saya tanya "Sayang Bibik tak?" dia jawab "Sayang, sikit je" Aduh. Yelah tu sket, lepas ni rasanya dia yang akan berpusing satu rumah mencari Bibik :(

Semalam, bila saya pulang dari kerja, Bibik datang kepada saya.

"Puan, saya dah cucikan kesemua 6 kipas di dalam rumah ini. Saya juga dah tumbuk kesemua bawang putih, ada didalam fridge, nanti puan nak masak senang. Saya juga dah asingkan pakaian Lope dan Obiya di laci atas dan bawah. Esok saya akan cuci kedua-dua bilik air bersih-bersih. Juga, saya akan mop lantai bilik puan, bilik tengah dan bilik atuk buat kali terakhir.."

Saya cuma pandang Bibik. Mata dia berkaca. Kiranya, inilah khidmat terakhir Bibik lakukan pada saya. 

"Kamu tahu Bik, saya sedih kamu nak pulang.." kata saya, dan dia terus menyapu kelopak matanya. Dalam hati saya terasa sebu. Selepas itu saya meninggalkannya, masuk ke dalam bilik. Ya Allah.

I hate this kind of feeling - I can't tolerate with the word "good bye" 

:(

Ini sebahagian dari gambar photoshoot kami untuk Bibik pada Ahad lepas.











We'll miss you, Kasroha!

5 comments:

Kesuma Angsana said...

sgt2 touching. Saya membaca N3 ni dngan mata yang berkaca!. selalunyer dgr citer2 yg sebalik nyer tntg maid2 indonesia ni!.

.::puterism::. said...

Kesuma Angsana,

I choose to remember her dalam cerita yang enak-enak aje :) After all, she is just a human. Buat silap tu dah sebahagian darinya.

p/s: kalau u baca yang link i kasi kat atas tu, itu adalah tipikal Bibik =p

Noina said...

Put..kem salam pada Kasroha yek..:) entah bila dapat jumpe lagi..huhu

ellynadyra said...

i just wish bye2 to my lovely maid last mth, the best bibik ever, got new maid, OMG sedikit sengal, anyway they just human like us, sabar dan train la kan as per our expectation! So got new maid?

Norazo Aslan said...

Puter! As a person who know n met kasroha personally, i feel sad la reading ur entry.. Hope for the best for her and her family