Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

02/02/2012

Penting ke perlindungan insurans?

Jawabnya penting.

Waktu saya berumur di awal 20-an, adalah sorang hamba Allah ni datang kepada saya dan offer dan kempen nak jual insurance pada saya. Katanya amik insurance diwaktu awal-awal usia ni bagus. Waktu tu saya dah bekerja, single dan takde tanggungan. Tapi, saya tak beli pun polisi insurance masa tu sebab saya target nak bayar kereta. Kereta itu penting ye kawan-kawan :P Tanpa kereta, takleh bawa saya ke hulu dan ke hilir nak jimba ramba. Masa tu, apa yang ada dalam fikiran saya adalah saya masih muda, risiko nak sakit adalah rendah (kononnya) dan saya rasa sebagai kakitangan kerajaan, saya dicover sepenuhnya oleh kerajaan di hospital kerajaan. 


Itulah silapnya. 






Waktu berfikir macam tu, masa tak sakit lagi. Bercakap waktu sihat. Tak tahu macam mana bila sakit dan masalah sewaktu sakitnya. Saya bercakap melalui pengalaman. Sekitar tahun 2008, saya menghadapi masalah dengan mata. Menurut doktor, mata saya rosak - Retina Detachment yang mana memerlukan pembedahan serta merta. Pada mulanya, saya hanya pergi ke hospital kerajaan, tetapi disana saya perlu menunggu selama 6 bulan. Khuatir dengan terlalu lambat, maka saya cuba mendapatkan second opinion di hospital swasta.


Ironinya, selepas 2 hari kemudian, saya terus disorong ke bilik pembedahan. Cerita selanjutnya, mungkin korang boleh baca dalam entri yang ditulis di tahun 2008 dulu Kisah Pada 20/02/2008 . Pembedahan berkenaan berjaya dan saya okey selepas itu. Tahu tak berapa kos perubatan saya?


RM27,000!


Waktu itu, saya tidak mempunyai polisi perlindungan insurans. Mana saya mampu mencari wang sebanyak itu? Namun saya bernasib baik kerana ketika itu juga, bil perubatan saya ditanggung sepenuhnya oleh company tempat Bubu bekerja. Pergh! Tidak sahaja dengan itu, saya perlu mendapatkan 2 rawatan susulan selepas itu yang mana kosnya menelan sehingga RM1500 setiap sesi rawatan, selang 2 minggu sekali. Dimana harus mencari wang itu jika tidak punya polisi perlindungan insurans?


Saya bercakap melalui pengalaman. 


Sebelum saya sakit, saya tidak pernah terfikir perkara sekeliling atau berkait dengannya. Apabila saya dimasukkan ke wad, perbelanjaan juga meningkat. Kos ulang-alik ke hospital, makan minum penunggu sewaktu menjaga saya. Itulah salah satu perkara penting bila kita ada insurans, kerana ianya akan menampung perbelanjaan ini melalui ward benefit. 


Saya tidak salahkan diri saya kerana 'jahil' sebelum ini tidak mengambil perlindungan insurans. Masyarakat kita lebih cenderung menyimpan wang simpanan di dalam ASB dan sebagainya bentuk simpanan. Mungkin sebanyak RM200 sebulan. Pernah tak terfikir, pada suatu hari nanti kita sakit dan memerlukan perbelanjaan yang besar untuk menampung pembedahan? Let say perbelanjaan mencecah RM100,000. Al-maklumlah, zaman sekarang ni macam-macam masalah ada dan mungkin kanser adalah salah satu daripadanya. Muda atau tua bukan jaminan sakit atau tidak.


Dimana nak ambil duit? ASB tak boleh dikeluarkan. Hanya perlindungan insurans yang mampu menolong diwaktu itu. Or to make it simple, bila kita beli kereta, kita juga belikan perlindungan untuk kereta kesayangan kita. Kenapa beli insurans untuk kereta? Sebab kot-kot accident, kena curi kita dapat pampasan dari insurans kan?


Bagaimana dengan diri kita?


Kita tak tahu apa akan terjadi pada diri kita. Belilah perlindungan insurans seawal usia yang boleh. Orang macam saya ni, bila dah masuk 3.0 series, insurans sendiri dah mahal. Belilah sewaktu muda, waktu sihat sebab kegunaan insurans adalah sewaktu kita sakit dan akan cover banyak penyakit kita nanti. 


Entri ini saya tulis selepas saya ditauhidkan oleh Encik Bubu yang juga seorang konsultan insurans sekarang. Saya memilih untuk menulis kepentingan insurans ini kerana kebanyakan dari teman-teman saya sendiri tidak memilikinya (sebab mereka semuanya muda-muda belaka) dan diaorang telah dicover oleh Kerajaan ataupun company masing-masing. Tapi, selepas mendengar cerita saya ini, ramai diantara teman-teman saya membeli polisi insurans untuk diri sendiri. Kalau kereta kita boleh beli polisi insurans RM1,000+ setahun, saya rasa nilai diri kita adalah lebih tinggi dari itu.


Kalau korang rasa tak clear apa itu polisi perlindungan insurans..


berapa perlu bayar?
mahal ke?
apa yang dicover?

Korang boleh shoot email aje kepada Encik Bubu di megat.xiv@gmail.com. Tanya apa sahaja, Encik Bubu akan menjawabnya. Jika korang rasa nak sign-up polisi dari Encik Bubu, jangan lupa cakap yang korang dapat dari blog ni sebab korang akan diberi cash rebate. Sebab cash-rebate jugaklah, kawan-kawan saya ramai sign-up dari Encik Bubu :') Okey, dah promote Encik Bubu disitu. LOLs.


Nanti saya akan tulis kepentingan perlindungan insurans kepada anak-anak pulak selepas ini. Saya tulis, juga berdasarkan pengalaman saya sendiri.


Okey, till then. Take care.


p/s: Like us on Facebook by clicking here ---> my.little.secret