Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

22/11/2011

Apa itu Twitter?

"Eh, nanti saya tweet eh,"
"Follow me at Twitter"

Lepas tu, ada pulak yang tiba-tiba tanya...

"Twitter tu apa?"

Saya -____-"

Ada antara kawan-kawan saya tak tahu apa itu Twitter. Salah seorang yang saya pasti memang blur dengan Twitter adalah Yong, kakak saya. Malah, kakak saya Kak Yan yang ada account Twitter juga pernah tweet kat saya cakap dia tak pandai guna Twitter ni. Ingat lagi saya tengok cerita Si Tudung Tweet lakonan Liyana Jasmay sebelum ini yang masa minggu orientasi tu, dia tanya kat senior tu "tweet" tu apa. Ini lebih kurang la soalan kakak-kakak saya sekalian.

So, entri ini saya tujukan khas buat kakak-kakak saya :P

Apa itu Twitter?
Twitter adalah sebuah website yang menawarkan rangkaian sosial kepada penggunanya yang membolehkan penggunanya untuk menghantar dan menerima pesanan (yang disebut tweet) sehingga 140 karekter huruf. Dalam bahasa yang mudah untuk orang faham, Twitter ibarat seperti SMS tapi digunakan di internet. 

Macam mana daftar account Twitter?
Mula-mula sekali, kenalah ada account di www.twitter.com. Sangat mudah untuk nak daftar account ni. Baca dan ikut arahan yang diarahkan. Bila dah ada account, barulah kita boleh tweet. 

Taip www.twitter.com - isi la Full name, Email dan password tu.



Lepas tu, akan keluar page macam ni. 


Check balik nama, email address, password & usernama. Kalau dah berpuas hati dengan details tu, click Create My Account.

Dari page tadi, korang akan bawa ke next page. Kat sini "The Twitter Teacher" akan guide satu persatu. Sangat mesra pengguna. 


Next step, kena follow at least 5 orang. Kalau istilah dalam Facebook "kena friend la". Jangan lupa follow twitter.com/puterinuur :P


.........siap follow Faizal Tahir dan Najib Razak, yo!


Semasa set-up account juga, kita boleh cari kawan-kawan kita yang dah ada Twitter. So korang klik la mana-mana, then masukkan password dan diaorang akan carikan.


Selepas dah ikut semua arahan tu, maka inilah hasilnya. 
Tadaaaaa! Ini adalah Twitter Yong yang dah siap didaftarkan :-)


Lepas tu, barulah boleh mula tweet.


First tweet dari account www.twitter.com/puteriazlinaMR ialah 


"My First Tweet :-) Thank you @puterinuur for your kind help. Xoxo"



"76" tu adalah patah karektar yang tinggal. Kalau kita nak tweet orang kena guna "@" yang bererti nak mention orang barulah dia tahu tweet tu untuk dia.


Ini pula adalah "mention" pertama yang Yong dapat. Sape lagi kalau bukan dari saya :P






Ini pula dipanggil  "timeline" - tempat kita tengok update tweet daripada orang yang kita follow dan juga tweet yang kita mention pada sesiapa sahaja. Kita boleh tweet sesiapa sahaja, tak semestinya orang yang ada tweet dari kita dan tweet dari orang yang kita follow. 



Ini adalah profile Yong yang dah siap saya tempek gambar dia. Nanti kalau senang-senang, follow Yong di www.twitter.com/puteriazlinamr



Jom! Kita bertweet ;-)

3 comments:

Princess Nur said...

family kita ramai yg xde twitter..maybe sebab susah nk cari frens nak follow..sbb tu ramai yg kata twitter x mesra pengguna

alyyani said...

kalau org2 yg baca entry ni kata tweet tu susah mmg tak tau nak kata apa lah.. ;)

Mama Likha said...

gud sharing lah put.... dulu zte pun mmg menggaga2 jgk twitter ni.. skrg oke dah hehe..


bye alya !