Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

21/10/2011

Bila Encik Bubu Sakit...

Sayalah orang yang paling bimbang di dunia ini!

Sejak 14/10/2011 Encik Bubu dah mengadu tak sedap badan. Bila saya pegang badannya, penas. Maka, saya dengan pandainya mengatakan dia demam. Pada mulanya, saya sekadar memberi panadol di rumah sahaja, kemudian saya biarkan dia tidur semalaman tanpa di ganggu. Saya periksa suhu badannya pada jam 3 pagi hari berikutnya, panas badan semakin menurun, tetapi selepas jam 7 pagi, suhu badannya meningkat lagi.

Tanpa lengah, saya membawanya berjumpa doktor. Seperti biasalah, doktor akan memberikan ubat-ubat untuk orang demam dan doktor juga ada cakap, kalau selepas 3 hari tak sihat, datang klinik dan buat ujian darah. Sebelum berjumpa doktor juga, disebabkan Encik Bubu hilang selera makan, sempat lagi dia mengajak saya singgah ke Secret Recipe sebab tiba-toba terasa nak makan kek. 



Pelik.

Encik Bubu bukan hantu kek seperti saya. Tapi, biasalah sebab jadi orang sakit, semua permintaan haruslah ditunaikan. Encik Bubu cuma makan satu suap sahaja Choclate Indulgence with Walnut selebihnya, supir merangkap wife dia la yang habis. Seterusnya, bila pulang ke rumah keadaan Encik Bubu masih sama. Dia mula mengadu sakit badan, hilang selera makan secara mendadak sampaikan saya pancing dengan KFC pun dah tak jalan. Sikit-sikit Encik Bubu mengadu lenguh-lenguh sendinya. Sakit kat kepala, lengan la, kat belakang kemudian kat kaki, kat peha dan situ sini. Waktu itu, terdetik juga, 'manja bebenor Bubu ni bila sakit' tapi, bila orang sakit, semuanya kita tunaikan. Bukan itu sahaja, Encik Bubu juga muntah-muntah dan loya. Waktu itu, terlintas kat fikiran saya 'aku mengandung ke?' (LOL) sebab ada sesetengah orang, suami yang dapat symptoms dahulu :P

Sampailah sehingga saya pulang dari Beruas, Perak menghadiri pengebumian Ayah Anjang, saya lihat penuh satu badan Bubu dipenuhi dengan bintik merah, malah kulit Bubu yang keputihan itu bertukar menjadi pink! Saya panik, saya teliti belakang, tangan dan juga perutnya, hampir keseluruhannya diliputi bintik merah. Saya teringat saya pernah membaca tanda-tanda demam denggi di klinik tempoh hari sewaktu membawanya berjumpa doktor.

Tanda-tanda Demam Denggi Sumber: SINI

- Demam panas secara mengejut (ada)
- Sakit kepala (ada)
- Sakit tulang belakang (ada)
- Sakit sendi-sendi (ada)
- Loya dan muntah-muntah (ada)
- Sakit biji mata (phew! takde)
- Ruam (ada)


17/10/2011 jam 10.00 malam, selepas selesai solat Isyak, saya ditemani oleh  FIL membawa Encik Bubu ke Unit Kecemasan dan Trauma, Hospital Putrajaya. Standard la bila datang Unit Kecemasan di hospital kerajaan, saya stuck di sana sampai jam 5 pagi! Kebetulan pada hari yang sama, terdapat 2 kes kritikal dan memandangkan kes Encik Bubu ni kes semi-kritikal je, maka berjamlah di sana. Pada mulanya, darah Encik Bubu di ambil selepas 2 jam baru keputusan darah keluar, kemudian Encik Bubu dimasukkan ke dalam wad pemantauan, di masukkan 2 botol air dan di ambil darahnya sekali lagi sebelum dibenarkan pulang ke rumah.

Keadaan Encik Bubu waktu itu sama sahaja. Tidak berubah. Pada 18/10/2011 sekali lagi Encik Bubu di bawa ke Pusat Kesihatan Putrajaya untuk mengambil darah pada jam 12 tengahari dan selesai pada jam 5 petang! Mak aihhh! Waktu itu barulah doktor yang bertugas di klinik issue surat refer untuk di tahan di hospital. Saya waktu itu yang masih di pejabat pulang jam 7 malam dan sejam kemudian membawanya ke Hospital Putrajaya sekali lagi. Saya ingatkan, terus dibawa masuk ke wad, rupanya tidak. Saya terpaksa menunggu sehingga 12.30 tengah malam. Encik Bubu di tempatkan di wad medikal.


Sedih rasanya melihat kedua-dua tangan dan lengannya di cucuk untuk diambil darah dan untuk dimasukkan air. Malam itu, saya pulang ke rumah jam 2.00 pagi selepas menyelesaikan semua urusan kemasukan ke wad. Dia nampak sedikit bertenaga meskipun tidak makan. Itupun selepas di masukkan dengan 2 botol air. Pulang sahaja, rumah dirasakan sungguh sepi tanpa Encik Bubu. Malah, saya tidak lena tidur malamnya kerana memikirkan dia. Bukan kami tidak pernah terpisah, ada je Encik Bubu out-station sampai seminggu pun, tapi kali ini keadaan kami berlainan sebab saya tahu dia sakit. Sakit Encik Bubu, maka sakitlah saya :'(

Esoknya, saya tidak ke pejabat. Saya beruntung kerana mempunyai ketua yang prihatin. Seawal jam 9 pagi, saya telah menjelajah ke Pasar Borong Selangor. Kata orang, sup ketam adalah sesuatu yang sangat mujarab (dengan izin Allah) untuk pesakit denggi. Saya beli 5 ekor ketam gemok dengan harga RM48.00 (phew!) Ketam-ketam gemok itu memang mengecurkan air liur saya selepas dimasak menjadi sup. Malah, round pertama kami (read: Bibik and me) buat 'food testing' pun licin :P Saya dapatkan resepi Sup Ketam tu dari SINIMalah, kawan-kawan office datang bertandang ke wad pada petangnya banyak 'menyuntik' mood Encik Bubu. Almaklumlah, kawan-kawan saya yang datang tu semuanya cun dan hot belaka :P Tak lupa juga, terima kasih untuk Prai & Ganjut yang datang menziarah. Encik Bubu bukan main happy lagi.


My CoGem - how I cannot love this man, dia sangat comel! Pfftt!

So, selepas 3 hari 2 malam dia berehat di hospital, tengahari semalam, Encik Bubu dah boleh discharge. Sewaktu saya datang menjemput dia untuk pulang, saya lihat Nyah ada bersamanya. Apabila saya naik ke wad untuk mengambil barangnya, saya jumpa ini di katilnya.


Ini adalah pegaga yang dibawa khas dari Kak Eda a.k.a Dr. Puteri Edaro. Saya teringat akan komen Kak Eda di Facebook minta saya mencarikan pegaga untuk Bubu. Saya mencarinya di Pasar Borong Selangor, sayangnya tak ada. Thanks Kak Eda. Siap datang hantar lagi suruh tanam dan juga siap dengan jus pegaga lagi. Terima kasih sangat. Lepas saya discharge, orang sakit cakap dia lapar dan dia rasa macam nak makan banyak-banyak, maka saya membawa orang sakit pegi ke sini.


Saya malas nak sebut kat mana tempat ni sebab saya rasa orang akan tahu jugak :P Berbaloilah kami makan berdua sebab makan kat sini buffet. Habis sahaja bawa orang sakit makan, kami balik dan senyuman budak-budak kat dalam gambar kat bawah ni sangat melebar sambut Abahnya. 


Si Obiya yang sedang menjadi mentor si abangnya tengah monitor dan bersungguh-sungguh ajak Lope bermain dan bermain. Ini adalah aksi mereka sebaik sahaja kami tiba dan Encik Bubu terus tersenyum. Malamnya, sengaja kami layankan sahaja celoteh Lope dan Obiya. Rasa macam dah lama sangat tak berborak dengan Encik Bubu sambil layan anak-anak padahal baru 3 malam dia tido kat hospitalHari ini, Encik Bubu berehat sahaja di rumah. Saya harapkan, Encik Bubu akan sihat sepenuhnya tak lama lagi.

Abang, if you happen to read this, kita tak suka CoGem kita sakit lagi sebab bila Abang sakit, Sue akan beribu kali lebih sakit. Get well soon. I love you. Okbai. *malu sebab dok jiwang kat entry*



3 comments:

SharHanah® said...

:)

Min Min said...

Nak cakap ke tak nak ek,cakaplah:

Abg Is nampak susut sikit dlm gambar tu..di edit ke?
hehe

Mama Likha said...

sgt touching put...... (mode : tgh berpisah dgn en suami katakan)


tp betul.... tk tipu....