Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

06/05/2011

The Power of Play by Fisher Price

(Siaran tertunda)

16 April lepas, saya sempat menyertai press conference The Power of Play by Fisher Price. Saya mendapat jemputan ini dari Advertlets dan tanpa berfikir panjang saya terus bersetuju untuk meluangkan masa hadir sama. Selama ini, Fisher Price adalah mainan yang menjadi kegilaan saya jika menimbangkannya untuk Lope dan Obiya.

Bertempat di Empire Hotel, saya yang bertemankan Encik Bubu. Selama ini, kami berdua sering tertanya apabila melihat Obiya bermain-main dengan mainannya, agak-agak apakah yang bermain di fikirannya. Ada masanya dia bercakap sendirian, ada masanya dia ketawa dan ada masanya dia leka di alamnya yang tersendiri.

Wong Lai Kuan, Brand Manager Mattel South East Asia, Pte. Ltd. bersama Carrie Luppoli, Founder of Live & Learn Pte. Ltd.

Menurut Carrie Luppoli, bermain adalah cara terbaik untuk membantu anak-anak dalam perkembangan otak dan pembelajaran mereka. Apabila anak-anak boleh memanipulasi permainan dan mengaitkannya dengan alam, maka mereka belajar mengenai kehidupan dalam cara yang terbaik. Ianya menjadi bertambah sempurna apabila ibu bapa sendiri turut bermain bersama-sama mereka kerana secara tidak langsung ianya akan mengajar anak-anak akan bermain dan hubung kaitnya dalam kemahiran hidup seharian. Sebagai ibu bapa, kita seharusnya menyedari bahawa bermain bersama anak-anak adalah penting di peringkat awal kelahiran anak-anak sehingga usia mereka mencecah usia 3 tahun. Di peringkat awal ini, minda anak-anak ibarat sponge yang menyerap seberapa banyak maklumat dan ilmu.

Semasa sesi soal jawab dibuka, saya lihat beberapa orang bertanya. Saya sekadar tersenyum dan mendengar sahaja. Seterusnya, saya terkejut apabila Encik Bubu disebelah saya bangun dan bertanya soalan. Wah! Tak sangka, dalam diam rupanya ada soalan yang ingin dia bertanyakan. Soalannya berkisar mengenai Obiya yang tidak tahu bagaimana mengawal rasa marahnya. Jawab Carrie, seawal usia 2 tahun, kanak-kanak tidak tahu bagaimana ingin menyalurkan kemarahannya/kekecewaan terhadap sesuatu perkara dan kerana itu saya sering melihat dia membaling mainan, memekik dan adakalanya menangis jika dia tidak tahu bagaimana ingin bermain dengan betul maka disinilah peranan ibu bapa diperlukan untuk bermain bersama-sama kerana dari sinilah ibu bapa akan memberikan arahan, tunjuk ajar dan dari situ kemesraan akan terpaut.


Saya dan Carrie

Disebabkan dia bertanya soalan, maka saya dipaksa untuk menampal gambarnya dengan Carrie yang hot itu. Okeylah Abang, boleh-boleh tapi dengan syarat ...


... ada gambar saya juga yang menyibuk :P

Di akhir acara, kami berdua tak berjaya mendapat hadiah cabutan bertuah. Well, memang saya tidak bertuah pun sebab baru 2-3 kali kot saya dapat cabutan bertuah tapi saya sukakan door giftnya. Ada 2-3 mainan, Cerelac dan cash voucer RM50 dari Fisher Price!

Selepas sidang akhbar berkenaan, diadakan satu bengkel mengenai The Power of Play by Fisher Price. Saya tidak dapat menyertainya memandangkan kami perlu menghadiri majlis keraian keluarga. Apapun, terima kasih Advertlets di atas jemputan, kalau ada lagi parenting event, jangan lupa ajak saya :P

Ini upah untuk Obiya yang saya dapat salah satu dalam door gift :)

3 comments:

anissue said...

Alahai.. Rugi tak pergi! I got the invitation quite late & oredi got another function on the same date & time. Sure u learn a lot & the most important thing, the pressies!!

Alice Law said...

Hey, nice to meet you! Actually met u twice already(bayan indah and Empire Hotel) but tak sembat nak kenal berkenalan!^^

Alice law from my Little sprouts!^^ Happy Mother's Day!

Mama Likha said...

gud infos put :)