Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

17/02/2011

Terjadi lagi

"kesekian kalinya, tangan kecil itu bengkak lagi - merah, sembab dan pantang disentuh, meraunglah dia. terasa ingin sekali bertukar tempat, biar semua sakit itu hanya untuk bondanya" - Puteri Nuur At-Terawis, 8:50am.

Itu status FB saya. Ralatnya bila melihat tangan kecil itu bengkak kemudian bertukar sembab dan kemudiannya merah. Mahu tidak, Lope terpaksa menanggung sakit perit ini kerana ingin melengkapkan dose antibiotic. Jam 12 adalah dose terakhirnya, maka masih berbaki satu setengah sukatan itu. Saya sendiri trauma untuk melepaskan Lope untuk dicucuk sekali lagi. Khuatir dia disakiti lagi tanpa sebab. Anak saya bukan bahan uji kaji yang boleh dicucuk tarik badannya.

Apabila saya berada disini menemani Lope, ramai yang datang menziarah, bertanyakan khabar dan mengirimkan doa buat Lope. Terima kasih semua. Tak terbalas budi baik kalian. Datang pula tidak tangan kosong dengan pelbagai ole-ole untuk Lope dan untuk saya sendiri. Sungguh terharu. Bila saya disini juga, ramai yang menitip kata dan semangat mengatakan saya seorang ibu yang kuat.

Sebetulnya, saya sebaliknya.

Saya yakin, sesiapa sahaja yang mempunyai anak yang sedang sakit akan membuat perkara yang sama. Menjaga, menemani, menyayangi dan seterusnya berada sentiasa disamping mereka. Saya tidak kuat. Melihat Lope dicucuk berulang kali sahaja sudah mengundang gerimis didalam hati saya. Saya tidak merasai kesakitannya tetapi Lope. Saya sekadar meminjam kekuatan yang ada pada Lope. Walau berulang kali dicucuk, dia masih mampu kembali ke katil dan memanggil saya "mama" sambil bercerita dalam bahasa jermannya.

Lope juga masih mampu ketawa mengekek apabila setiap kali saya menyanyi kecil padanya. Dia adalah penghibur terbaik saya :) Dialah kekuatan saya, malah dia juga mampu melemahkan saya. Apa yang saya lakukan hari ini adalah sekadar tanggungjawab saya sebagai seorang ibu dan menjaga amanah Allah. Saya tidak kuat tetapi Lope yang kuat.

p/s: Lope dah dapat balik *yeay*

Sent from my BlackBerry® Smartphone

5 comments:

insan kerdil said...

Rasulullah s.a.w telah bersabda kepada Fatimah r.a. : "Aku berwasiat kepadamu, hendaklah engkau ucapkan di waktu pagi dan petang:"

"Wahai Allah yang hidup, yang jaga, aku mohon dengan rahmat-Mu, pertolongan-Mu, perbaikilah untukku keadaanku dan janganlah meninggalkan aku (supaya aku menjaga diriku sendiri) walaupun sekelip mata"

ketentuan Allah adalah rahsia Allah.....

wallahu'alam....

Min Min said...

Kak, bekas lebam tu cuba tuam dgn botol suam..Dulu mak orang selalu buat macam tu kat orang kalau bengkak, lebam atau kena cucuk...

Bicara hati ibu aisya said...

Alhamdulillah..lope dah balik.xmau sakit-sakit lg ye lope.Lope kan budak kuat!

Bicara hati ibu aisya said...

Alhamdulillah..lope dah balik.xmau sakit-sakit lg ye lope.Lope kan budak kuat!

umi aiz said...

sedih baca story akk, sian lope kn. kecik2 da mcm2 cucuk. takot jgk doktor nk ambil sample nk buat uji kaji mcm2, tkot ape2 effect. moga akak makin tabah ye...