Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

08/10/2010

Apabila Dia dijemput pulang...

Jam 10 pagi tadi, Cik menghubungi saya. "Ayah Mat kat Wad 7 ni, dah nazak," saya terkedu. Tak mampu nak cakap apa-apa melainkan angguk dan Cik letak telefon kerana ingin menyambung membaca ayat-ayat suci ke telinga Ayah Mat.

Jam 11.20 pagi, Cik telefon lagi. "Tolong arrange tiket Cik Yah nak balik KB hari ni," saya akur lagi. Terus saya gedek-gedek komputer di depan mata.

Jam 11.48 pagi, Cik telefon lagi. "Ayah Mat dah takde" dan saya terus kaku. Tak mampu bersuara. Kehilangan yang tak mampu diganti. Saya kemudian menghantar SMS, membuat panggilan, update status di Facebook memaklumkan kepulangan Ayah Mat kepadaNya. Hati dipagut rawan.

Saya memang tidak bijak dalam mengurus perasaan berkait sebuah kehilangan. Memang tidak tahu bagaimana harus saya ajar sekeping hati ini agar menerima kehilangan yang kekal sebegitu. Selang dua tiga hari lalu, orang kedua penting di Kementerian tempat saya bekerja juga telah kembali ke rahmatuallah. Walau saya tidaklah bekerja terus kepadanya, namun saya mengenalinya sebagai seorang boss yang baik. Saya turut memberi penghormatan terakhir kepadanya di hari dia disemadikan.

Melihat kepada wajah isteri arwah, saya membayangkan sesuatu kehilangan yang sangat besar. Tambahan pula, melihat kepada balu arwah, saya sendiri cuba membayangkan saya ditempatnya kelak. Nauzubillah. Oleh yang demikian, di hari jumaat yang hening ini, saya mohon agar dapat disedekahkan al-fatihah kepada :

Allahyarham Dato' Dr. Ramli bin Hassan
Menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 5 Oktober 2010
bersamaan dengan 26 Syawal

; dan

Allahyarham Mohammad bin Haji Abu Bakar / Ayah Mat
Menghembuskan nafas yang terakhir pada jam 11.40 pagi,
9 Oktober 2010 bersamaan 29 Syawal.

Saya mendoakan agar kedua-dua allahyarham ditempatkan disamping kekasih-kekasih Allah.

Al-Fatihah.

7 comments:

iCaLoVeZiE said...

al fatihah..

Syahida said...

Takziah dan AlFatihah..

eMMe said...

me pun doakan kedua2 allahyarham ditempatkan golongan org2 yg dikasihi Allah...Alfatihah...

Azma said...

semoga roh mereka dicucuri rahmat..

aSmiDar said...

Al-fatihah untuk ke2 arwah...

kakyong said...

AlFatihah..
ayah mat ni siapa? bapa sedara putri ya??

Puteri Nuur, said...

kak yong,
ayah mat ni bapa sedara, wife dia adik mak puteri.