Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

29/09/2010

Kerana saya seorang ibu...

Saya tidak tahu kenapa saya perlu merasa resah tatkala mendengar penilaian NASOM ke atas Megat Jr. Sebetulnya saya sudah bersedia menerima sebarang kemungkinan sewaktu anak saya berusia 8 bulan dahulu sewaktu dia disahkan Autism dan Global Developmental Delay. Tatkala saya mendengar perkhabaran dari mulut Encik Bubu, saya tidak dapat menahan gelora air mata. Saya menangis, dan saya merasa saya sungguh lemah. Saya mula memikirkan saya sungguh lemah kerana membiarkan semuanya terjadi ke atas anak kecil saya.

Apabila saya pulang, tatkala saya menatap matanya dan memeluk badan anak kecil itu, hati saya tersentuh dengan bebelan mulut kecilnya memanggil saya 'shema' dan bersilih ganti dengan 'mama' beberapa kali. Hati saya yang sarat membendung seribu satu rasa bersalah terhadapnya tidak mampu tidak akhirnya mengalir juga air mata. Saya bukan sedih kerana dia dilahirkan berbeza dari yang lain, tetapi saya sedih kerana sebagai seorang ibu, saya belum cukup tega membantunya untuk terus berjuang. Melihat saya yang mendung, Encik Bubu memulihkan jiwa saya dengan beberapa ungkapan yang berjaya meniupkan kembali semangat saya yang hilang.

"Abang dah ready menerima Lope macam ni since Dr. Koh cakap dia autism lagi. Apa-apa yang terjadi pada Lope selepas tu adalah tanggungjawab kita. Abang akan support Sue dalam segala segi yang Abang mampu. Abang tahu bukan mudah kita nak besarkan Lope dan Abang tahu kita boleh besarkan dia dengan cara kita sendiri," ibarat satu tiupan yang nyaman, di hari yang kering, kata-kata Encik Bubu bertiup terus ke dalam jiwa saya. Saya tahu kata-kata itu banyak memulihkan jiwa saya.

Buat yang tertanya-tanya, mengapa saya berduka dengan keadaan Megat Jr. saya mohon maaf jika saya tidak berkongsinya disini sebelum ini. Saya akui, sebelum ini, berat sungguh jari jemari saya ingin menaipkan kisahnya. Namun, kerana ramai yang bertanya, saya berterima kasih. Keprihatinan dan kasih sayang kalian untuk Megat Jr. tak dapat saya gantikan dengan wang ringgit.

Permohonan Megat Jr. untuk menyertai kelas NASOM ditolak memandangkan dia masih belum mampu berdiri dan berjalan lagi.

Itu sahaja. Mungkin tidak seberapa untuk sesetengah ibu, tetapi saya agak terkilan kerana saya tidak dapat memastikan Megat Jr. masih belum ke sekolah tatkala umurnya menginjak 4 tahun. Intervasi awal bagi anak-anak autistik adalah perlu dan saya terpaksa menunggu lagi. Saya perlu melipat gandakan usaha lagi. Ulasan oleh NASOM dengan meminta saya memberi satu fokus khusus kepada terapi Megat Jr. juga saya ambil maklum.

Hasilnya, Megat Jr. kini cuma mengikuti terapi carakerja sahaja dan setiap 3 bulan sekali bertemu dengan terapi pertuturan. Intensif kepada itu, jadualnya juga diketatkan dengan aktiviti ke kolam renang dan insya Allah, selepas ini dia akan berkuda pula. Ini janji saya pada Megat Jr. Janji saya yang tidak akan mensia-siakannya. Janji saya untuk mencuba segala kaedah dan terapi agar di penghujung hari kelak saya tidak menangisi kesal kerana tidak mencuba.

Doakan perjalanan Megat Jr. dipermudahkan. Terima kasih kerana sudi mengambil berat dan prihatin kepada anak ini. Hanya Allah sahaja dapat membalas budi baik kalian semua.

Saya menangis kerana saya seorang ibu. Sekali saya menangis kerana saya tertumpas akan kelemahan diri, saya yakin air mata itu menguatkan saya menghadapi hari-hari mendatang. Terima kasih untuk ibu-ibu superkids yang tidak jemu bertanya khabar dan memberi dorongan dan semangat juga kepada teman-teman disekeliling dan kepada yang sudi bertanya dan prihatin. Bangunnya saya hari ini kerana adanya kalian yang sering memberi sokongan kepada saya. Terima kasih kerana berkongsi rasa yang sama.

19 comments:

iCaLoVeZiE said...

semoga put terus tabah di dalam usaha membantu lope. doa ica sentiasa bersama kalian

kakyong said...

salam kenalan,
kakyong ni cuma silent reader jer..
suka membaca juga 'mendengar' suara hati ibu2 yg tabah...

kakyong pun ade kawan, anak nya juga autisme.. skrg dah umur 11 tahun.. sudah boleh berdikari...

btw, boleh baca sedikit catatan beliau di http://pabiyen.blogspot.com/search/label/autisme

Insan Kerdil said...

adakalanya Allah memberi sesuatu yang kita tidak tahu mengapa...ada ketikanya Allah menunjukkan jalan yang kita tidak tahu kemana arah tujunya...

walau apa yang ditentukan oleh-Nya...cuma satu yang kita percaya...cuma satu yang kita yakin...Dia Maha Mengetahui...Dia Maha Mengasihani lagi Maha Penyayang...

bukan mudah untuk merencana sesuatu...bukan jua mudah untuk memahami sesuatu...tapi duhai permata hati...tiada istilah putus harap...tiada jua istilah berhenti memohon..

pabila salah seorang lemah...yang kuat akan menjadi benteng sehingga yang lemah kuat kembali...itu lah keluarga...dan itulah keluarga mu duhai permata hati...

Ketentuan Allah adalah Rahsia Allah...

Wallahu'alam...

deelira@deeliraz said...

sy tidak pandai menasihati.kerana adakalahnya sy sendiri perlu dinasihati. tp saya tahu..jika akk rasa ingin menangis..menangislah sepuas hati. sy percaya selepas akk menangis itu, akan datang satu semangat baru utk membawa idris melangkah ke peringkat yang seterusnya.akk adalah kekuatan idris. dan idris adalah kekuatan akk.sy sayangkan idris.

aSmiDar said...

Semoga Megat Jr dapat cepat berjalan dan kesekolah secepat mungkin...Megat jr boleh..
chayok2 sayang...;)

nasaoji said...

saya amik kisah kak put as pedoman tuk saya...

saya doakan pembesaran anak saya, anak kawan2 saya dipermudahkan oleh Dia...

dah jd mak ni, bc kisah sedis begini, memang buatkan hati cpt tersentuh..

umi hadim said...

salam....

sy mmg sgt2 tidak clear ttg autisme...penah dgr,tapi x ambik tau...itu la masalah org yg ada anak normal ni...hhuhuhhuu...
tetapi br2 ni tgk my name is khan kt ABO...SRK dlm tu adalah autisme....sgt suka...dan merasakan autisme adalah satu karakter manusia yg perlu difahami...bkn kekurangan....movie tu menggambarkan autism is very intelligent in their own way...erk,tah2 u dah tgk....hahahhaaa...but,really not sure whether it shows the real autism or not....maaf la kalau sy salah memberi komen....:(

Watie Aziz said...

My Dear Put Darling,

rindunya nak jumpa Lope lagi after sumtimes tak jumpa .. makin hensem anak ko noks.. :)

i pray the best for you Put .. the very best .. i know how it feels but sebanyak mana aku rasa, takkan sama dengan apa yang kau rasa .. maybe i really dont know how to put it in words, ko pun tau aku giler2 sket .. dalam blog pun giler gak ..heheh .. but i this is what i did bila otak jahat aku memikirkan sesuatu yang negatif pasal Zayra.

Setiap kali aku terfikirkan mender tak baik atau negatif, i will talk to myself dan buang dia jauh2 dari fikiran. terus tukarkan nya jadi positif. its like 2 people is talking in my brain and the positive one always win. jadi, tempoh aku negative sgt sekejap, sebab the positive one will knock out the bad one. satu lagi, aku selalu percaya pada kekuasaan Allah, aku hanya perlu berusaha tanpa jemu utk aktifkan tangan kanan Zayra walaupun nampak mustahil utk digunakan. Prinsip aku - boleh atau tidak tgn itu dipakai, adalah tanggungjawab aku utk stimulate that particular hand. Selepas itu, we leave it to God. Aku sgt yakin tanpa ada ragu2 .. satu demi satu allah tunjukkan kekuasaan nya. Aku pun tak sangka Zayra boleh meniarap sambil menolak tubuh dia ke atas pada usia 3 bulan - sesuatu yg advanced untuk normal baby!apatah lagi special baby kan..tapi itulah yang allah berikan pada Zayra. Qarissa pun tak advanced macam tuh! sebab tu aku selalu positif ..

tapi Put, if u need to cry, just cry coz it will release the pain. air mata yang jatuh bukan bermaknan kita lemah pun, ada banyak sebab kenapa ia jatuh .. cuma jangan benarkan dia menguasai diri kita, kerana Lope can feel it my dear.

i know u did a lot for him, teruskan dgn lebih banyak tanpa jemu, insya allah akan ada perubahan.

i know problem kita tak sama, but i hope i can help in whatever way i can .. :)

take care dear ..may allah bless u n family always.. love you yang ..:)

Watie Aziz said...

My Dear Put Darling,

rindunya nak jumpa Lope lagi after sumtimes tak jumpa .. makin hensem anak ko noks.. :)

i pray the best for you Put .. the very best .. i know how it feels but sebanyak mana aku rasa, takkan sama dengan apa yang kau rasa .. maybe i really dont know how to put it in words, ko pun tau aku giler2 sket .. dalam blog pun giler gak ..heheh .. but i this is what i did bila otak jahat aku memikirkan sesuatu yang negatif pasal Zayra.

Setiap kali aku terfikirkan mender tak baik atau negatif, i will talk to myself dan buang dia jauh2 dari fikiran. terus tukarkan nya jadi positif. its like 2 people is talking in my brain and the positive one always win. jadi, tempoh aku negative sgt sekejap, sebab the positive one will knock out the bad one. satu lagi, aku selalu percaya pada kekuasaan Allah, aku hanya perlu berusaha tanpa jemu utk aktifkan tangan kanan Zayra walaupun nampak mustahil utk digunakan. Prinsip aku - boleh atau tidak tgn itu dipakai, adalah tanggungjawab aku utk stimulate that particular hand. Selepas itu, we leave it to God. Aku sgt yakin tanpa ada ragu2 .. satu demi satu allah tunjukkan kekuasaan nya. Aku pun tak sangka Zayra boleh meniarap sambil menolak tubuh dia ke atas pada usia 3 bulan - sesuatu yg advanced untuk normal baby!apatah lagi special baby kan..tapi itulah yang allah berikan pada Zayra. Qarissa pun tak advanced macam tuh! sebab tu aku selalu positif ..

tapi Put, if u need to cry, just cry coz it will release the pain. air mata yang jatuh bukan bermaknan kita lemah pun, ada banyak sebab kenapa ia jatuh .. cuma jangan benarkan dia menguasai diri kita, kerana Lope can feel it my dear.

i know u did a lot for him, teruskan dgn lebih banyak tanpa jemu, insya allah akan ada perubahan.

i know problem kita tak sama, but i hope i can help in whatever way i can .. :)

take care dear ..may allah bless u n family always.. love you yang ..:)

Watie Aziz said...

My Dear Put Darling,

rindunya nak jumpa Lope lagi after sumtimes tak jumpa .. makin hensem anak ko noks.. :)

i pray the best for you Put .. the very best .. i know how it feels but sebanyak mana aku rasa, takkan sama dengan apa yang kau rasa .. maybe i really dont know how to put it in words, ko pun tau aku giler2 sket .. dalam blog pun giler gak ..heheh .. but i this is what i did bila otak jahat aku memikirkan sesuatu yang negatif pasal Zayra.

Setiap kali aku terfikirkan mender tak baik atau negatif, i will talk to myself dan buang dia jauh2 dari fikiran. terus tukarkan nya jadi positif. its like 2 people is talking in my brain and the positive one always win. jadi, tempoh aku negative sgt sekejap, sebab the positive one will knock out the bad one. satu lagi, aku selalu percaya pada kekuasaan Allah, aku hanya perlu berusaha tanpa jemu utk aktifkan tangan kanan Zayra walaupun nampak mustahil utk digunakan. Prinsip aku - boleh atau tidak tgn itu dipakai, adalah tanggungjawab aku utk stimulate that particular hand. Selepas itu, we leave it to God. Aku sgt yakin tanpa ada ragu2 .. satu demi satu allah tunjukkan kekuasaan nya. Aku pun tak sangka Zayra boleh meniarap sambil menolak tubuh dia ke atas pada usia 3 bulan - sesuatu yg advanced untuk normal baby!apatah lagi special baby kan..tapi itulah yang allah berikan pada Zayra. Qarissa pun tak advanced macam tuh! sebab tu aku selalu positif ..

tapi Put, if u need to cry, just cry coz it will release the pain. air mata yang jatuh bukan bermaknan kita lemah pun, ada banyak sebab kenapa ia jatuh .. cuma jangan benarkan dia menguasai diri kita, kerana Lope can feel it my dear.

i know u did a lot for him, teruskan dgn lebih banyak tanpa jemu, insya allah akan ada perubahan.

i know problem kita tak sama, but i hope i can help in whatever way i can .. :)

take care dear ..may allah bless u n family always.. love you yang ..:)

anakistimewa said...

tahu perkara sebenar walaupun sakit untuk di terima adalah lebih baik dari buat-buat tak tahu... anak-anak begini di jamin syurga, bersyukur kita dapat tempiasnya :)

||-puterinuur -|| said...

Kak Yong,
Terima kasih kerana sudi menyelami hati ibu-ibu yang punya anak istimewa ini. Terima kasih di atas doa akak untuk anak-anak kami, semoga semuanya dipermudahkan dan terima kasih di atas link blog tu. Put baru baca 2-3 post aje, tuan punya blog nama Kak Wani ye? Nanti nak berkenalan.

||-puterinuur -|| said...

Insan Kerdil,
percaya pada ketentuan Allah dan qada dan qada' insya allah buat sang ibu kembali tersenyum dan lega menerima anugerah terindah dari Maha Pencipta. terima kasih di atas kata-kata itu kerana mengingatkan saya tiap yang berlaku ada hikmahnya.

||-puterinuur -|| said...

zue, terima kasih sangat-sangat di atas kasih sayang zue pada idris tu. tak banyak kakput minta, cuma iringan doa untuk idris, agar dipermudahkan semua urusannya sahaja.

||-puterinuur -|| said...

asmidar, insya allah. Megat jr. boleh :D :D :D

||-puterinuur -|| said...

odah,
bila kita dah jadi seorang ibu, baru kita tahu betapa agungnya kasih ibu buat anak dan betapa mulianya seorang ibu bila sanggup menukar semua benda di dunia ini hanya untuk kesejahteraan anak. :)

||-puterinuur -|| said...

ica, kita ditempat yang sama. bersatu kita teguh :)

||-puterinuur -|| said...

umi hadim,
terima kasih kerana peka dan mengambil kisah apa itu autisme :D sebab itu Allah memberikan saya anak istimewa kerana Allah nak saya sedar akan kehidupan insan lain yang terlebih istimewa disekeliling kita :)

My name is Khan tu memang bercerita mengenai individu autism - asperger syndrome. Kalau nak bercerita mengenai autism, tak habis nak tulis ni :) nantilah ek :D cuma nak cakap, salah seorang individu autism ada disini :D

||-puterinuur -|| said...

watieeeeeeee,

lepas baca komen you, i rasa sangat-sangat-sangat bersemangat :D terima kasih sebab you dah kasi i 'rasa' ni. rasa yang perlu kuat, perlu gigih dan semua benda yang Allah bagi ni ada hikmahnya dan suatu hari nanti i akan tersenyum sebab anak ini akan memimpin mamanya ke pintu jannah.

terima kasih watieeee. hugs and kisses to Qarissa and Zayra :D