Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

20/09/2010

Cerita Syawal kami - Episod Balik Kampung

Jiwa gelisah tatkala Encik Bubu seperti bertegas dengan keputusannya untuk menyambut lebaran di Kuala Kangsar. Beberapa hari sebelum Ramadhan melabuhkan tirainya, hati dipagut sayu tatkala keputusan dimana kami patut meraikan hari istimewa itu masih kabur-kabur. Tatkala itu, bayangan wajah Cik dan air muka saya yang sugul dan tidak bermaya berada dimana-mana. Saya bukannya keberatan andaikata ibu mertua saya masih ada. Saya bukanlah seorang queen control yang saban Aidilfitri menjelang mahu ianya disebelah saya semata. Hanya kepada yang tahu keadaan saya sahaja yang mengerti mengapa saya berkata begitu.

Alhamdulillah, saya ditakdirkan menjadi isteri kepada Encik Bubu. Jauh disudut hati saya, saya tahu Encik Bubu tidaklah sezalim itu ingin mendera perasaan isterinya dipagi Aidilfitri. Selepas Maghrib berkumandang pada 29 Ramadhan, Encik Bubu mengumumkan satu berita gembira buat saya semestinya. Perkataan "jom balik Bukit Marak" merupakan satu perkataan ajaib yang keluar dari mulut Encik Bubu dan melaharkan semua kegembiraan itu ke dalam setiap urat dan nadi dalam diri saya. Saya dapat rasakan seperti diberi satu harapan yang sungguh berharga. Saya dapat rasakan saya tersenyum lebar sambil memeluk dan mencium dan ehem ehem Encik Bubu selepas dia berkata begitu.

Itulah Encik Bubu saya. Sebagai "Timbalan Perdana Menteri" dan merangkap "First Lady" kepadanya, saya tahu saya tidak boleh membantah kata-katanya walau hati nurani terseksa. Alhamdulillah, dia juga tidak mahu melihat wajah monyok isterinya berpanjangan. Alhamdulillah, Aidilfitri kali ini saya sambut di Bukit Marak, di kediaman ibu saya, di rumah yang menyimpan seribu satu keseronokkan, suka duka separuh dari usia saya disitu. Berkemas pakaian untuk diri sendiri dan anak-anak mengambil masa beberapa jam untuk saya.

Kami sempat bersahur buat kali terakhir dengan FIL dan saya bertolak dari rumah bergerak pulang ke Kota Bharu jam 3.15 pagi. Saya mengambil giliran memandu terlebih dahulu. Saya biarkan Encik Bubu berehat terlebih dahulu. Bergerak di awal pagi bagi mengelakkan kesesakan yang menggila. 2-3 aplikasi saya muat turun di berry saya, bagi mengetahui update keadaan lalu lintas dan speed trap. Alhamdulillah perjalanan kami lancar. Paling saya tidak sangkakan, Megat Jr. yang sama merasa aura kegembiraan Mamanya hanya terlelap setelah subuh menjelang.

Adik dan Abang

Sepanjang perjalanan, saya mendengar Megat Jr. yang berbaring santai di kerusi belakang bersama Bibik dan Puteri Jr. Mulutnya petah, berbahasa German dan kadang kala Sepanyol. Berbicara sendiri. Adakalanya, nama "shema" dan "shebah" dipanggil dan adakalanya "obiya" diseru. Si adik tertidur pulas disisinya. Saya mengandaikan Megat Jr. sendiri gembira. Manakan tidak, rumah neneknya itulah dia tinggal di hari-hari awalnya lahir ke bumi.

Kami berhenti solat subuh di R&R Maran dan tiba di Kemaman jam 8.30 pagi. Selepas itu, barulah Encik Bubu memandu dan membiarkan saya pula berdengkur dan berdengkur disebelahnya. Sewaktu melewati Kuala Terengganu jam 10 pagi, Encik Bubu mengejutkan saya. Saya mengerti dia ingin berkongsi kegembiraan bersama kami tatkala menyusuri jalan-jalan di negeri yang banyak menyimpan kisah cinta kami. Sudah 2 tahun saya tidak menjejakkan kaki ke negeri bertuah ini. Terasa rasa sense of belonging bila saya memandang dan menghirup udaranya. Ada rasa rindu akan saat-saat berada di negeri ini dahulu. Melihat sahaja daerah Gong Badak seperti layar cerita memainkan ceritanya di mata kami. Setiap tempat yang saya lihat punya kenangan.

Saya teringatkan nasi lemak di kawasan Tok Jembal. Melihat kepada pesatnya pembangunan di UMT juga buat saya sendirian merinduinya. Encik Bubu sengaja membawa saya 'melawat' sejenak keadaan di dalamnya dan ini yang saya rakamkan. Masih sama seperti dulu, uhh..

Melihat pintu ini, bangunan ini membuatkan saya seperti ternampak di waktu paginya saya berkejaran untuk punch card. Saya ternampak akan keriuhan pejabatnya di samping Jue, Syuk, Jamal, Jaa, Kak Miza, Wani, Mek Wan dan ramai lagi warga FASM yang menjadi sebahagian dari jiwa dan hati saya. Banyak benda yang membuatkan saya gembira di sini. Tempat saya mula-mula mencari rezeki, bertemu Encik Bubu dan bergelar ibu juga disini. Oh, good old days!

Tengok je pada signboard ni, saya tersenyum sendiri. Lucu apabila mengingatkan kenapa ianya dibuat. Oh boss! Muahahahhaha. Seterusnya, kami singgah di rumah ini.

Disinilah cinta bersemi :)

Kami tiba di Bukit Marak jam 1 petang dan saya lihat wajah Cik yang kegembiraan menyambut ketibaan Megat dan Puteri Jr. juga menantunya :P Takpelah Cik tak nak mengaku Cik gembira pun menyambut pulang 'baby of the family' ni, saya dah tak kisah. Janji, suami dan anak-anak saya sentiasa mendapat tempat di hati Cik. Saya tahu, sayang Cik pada saya tak akan surut dan luntur dan begitu juga sayang saya padanya walau apa terjadi.

Oh, 30 Ramadhan berbuka di rumah. Akhirnya, berbuka dengan Cik. Alhamdulillah kerana diberi kesempatan ini. Terima kasih Encik Bubu. Terima kasih Allah.

... bersambung nanti, Cerita Syawal Kami - 1 Syawal.

3 comments:

eMMe said...

cam dah lame je put ko tak balik Ganu...kirim kopok gete put....
Salam Ari Lebaran yg ke 12

Sutera Batik said...

Huhu.. I miss u la put..

IrinaSairah said...

wah...kak put wat lawatan ke UMT lah..heheheheh...