Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

12/01/2010

Berbicara dengan caranya tersendiri...

Semenjak seminggu yang lalu, satu lagi cerita sakti yang Idris bawakan kepada saya. Semenjak seminggu yang lalu, rumah saya diselubungi dengan bicara dua anak kecil. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Seorang abang dan seorang adiknya. Butir bicara cerita mereka, sungguh saya tidak ketahui. Namun, berbahasa dalam bahasa yang sama, yang saya tafsirkan seperti bahasa german dan sepanyol adalah satu scene yang sangat indah untuk saya tonton. Keletah dua beradik ini melatari rumah kecil saya. Kadang-kala saya ketawa sendirian, asyik memerhatikan mereka berkomunikasi.

Saya fasih berbahasa german dan sepanyol - Megat Idris Naquiyuddin

Apabila mereka berbual, adakalanya eye contact diperlukan. Si abang yang kini sudah boleh bangun duduk sendiri akan memandang kepada si adik yang sangat aktif bergerak ke sana ke mari. Ada kalanya, dia duduk di atas sambil memandang ke wajah si abang yang duduk di bawak. Mulut mungil kecil itu tidak putus-putus memanggil 'wok'. Pada dugaan saya, 'wok=lope' agaknya. Dan si abang akan menjawab dengan bahasa german dan sepanyolnya. Kadang kala diselangi perkataan Mama, Abah, Bik dan Jhek (untuk Cik, nendanya). Si adik juga tidak ketinggalan berbahasa.

Kadang kala, ada masanya si Abang memandang ke kanan, dan si adik ke kiri. Si abang memandang dinding, si adik pula sibuk menerokai alam. Namun, becok mulut mereka memberi suara kepada rumah saya.

Adakah ini caranya berkomunikasi semasa konflik, Lope?

Sudah lama saya membayangkan suasana ini, alhamdulillah, saya berpengalaman juga merasainya. Kini sudah ada masanya saya mendengar Idris berbual, terutamanya sewaktu saya pulang dari kerja. Saya mengandaikan Idris bercerita mengenai apa yang dilaluinya seharian tanpa saya disisi dan Sophia serta Bibik. Saya tidak penat berlakon seolah-olah saya memahaminya, malah saya sedaya mungkin cuba untuk mentafsirkan bait-bait baby talknya. Apabila saya melayan karenahnya, dia akan ketawa berpanjangan. Mungkin puas kerana mama memahaminya. Hahahha~*

Namun, segalanya mungkin. Bukan mudah untuk memahami anak autistik, bukan mudah untuk saya memahami Idris. Saya yakin, saya positif Idris akan berubah ke arah yang lebih baik. Saya tidak meletakkan sebarang matlamat untuknya, saya tidak mahu terlalu memaksa dia mencapai matlamat yang saya tentukan. Kadang kala, jika terlalu memaksanya, saya bimbang dia akan rasa tertekan. Seperti janji saya padanya sebelum ini, tak apa Idris. Walau lambat, janji dapat. Biar mengensot, mama setia menunggu.

Dan anak ini, melengkapkan rasa seorang ibu membesarkan anak sebagaimana orang-orang lain merasainya. Terima kasih Tuhan, di atas limpahMu yang tak pernah bertepi.


12 comments:

rosma said...

tuhan tu maha adil kak..akk terpilih utk merasai ujian dariNya..insyaAllah akk akn wat yg terbaik kan?..

jUliANa^sAlLeh said...

lope..jujue tao bahase german tao..t kte borak bahase german eks???hihihi...luvx ya dear..xlpe kt drama queen gks..t majuk..heheh :)

Min Min said...

Rindu ur kids...
Weekend nanti insyallah min2 jenguk depa...

Light of Allah said...

gembira baca entri ini..idris ada peningkatan. dayah turut mendoakan.

phia, sangat comel bertudung.

sejuk hati kak sue kan. :)

Baby Tiger said...

huhuhu dah banyak perkataan si ide ni ye? bagus bagus... :)

and tomato!! jangan buli lope ye? :P

xoxo

~Puteri-Nuur~ said...

[rosma]
Allah itu adil, setiap ibu akan beri yang terbaik untuk anak-anaknya.

~Puteri-Nuur~ said...

[Jujue]
Bila dengar dia 'bersuara' rasanya sungguh indah dunia ini :P
Caiyok Idris.

~Puteri-Nuur~ said...

[Min Min]
am sure they'll feel the same too.

~Puteri-Nuur~ said...

[Dayah]
saaaaaaaaaangat sejuk dayah :)
harap Phia jadi anak yang solehah.

~Puteri-Nuur~ said...

[Anim]
Vocab sangat lemah, tapi he is improving in term of making sounds.

~PakKaramu~ said...

Salam ziarah dari Pak Karamu

~Puteri-Nuur~ said...

[~PakKaramu~]
Salam ziarah, terima kasih kerana singgah.