Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

28/12/2009

Hadiah Untuk Mama

Sudah lama saya ingin berkongsi cerita ini. Tetapi, selepas saya timbang semula, saya ternyata pada mulanya agak keberatan. Ianya tentang Idris. Bukan sesuatu yang tidak elok terjadi, tetapi sebaliknya. Saya gembira, bersyukur. Terasa seperti doa saya setiap hari kepadaNya termakbul. Mungkin tak semuanya, tetapi walau sedikit begini, terkesan sungguh dihati saya. Dalam terasa nikmat ini. Sebagai hamba, saya bersyukur. Dia menyayangi saya dan Dia mengajar saya mensyukuri keupayaan yang ada pada saya dan juga pada benda-benda bernyawa disekeliling saya.

Selama ini, saya sering teringin melihat Idris berjalan, berlari dan menerokai alam semesta ciptaan Allah ini. Mungkin, agak mustahil dalam masa terdekat ini untuk Idris melunaskan apa yang Mamanya inginkan. Selama ini, keupayaan Idris sekadar berguling ke kanan, ke kiri, menghentak tangan, menghentak kaki. Adakalanya dia dia melanggar dinding, ada masanya dia menangis kesakitan, ada masanya seperti tiada apa-apa yang berlaku. Itu Idris saya. Sukar diramal dan saya sendiri tahu Idris memang susah untuk mentafsirkan erti sakit yang dialaminya. Selama ini, begitulah Idris saya.

Idris, berguling ke sana kemari.

Minggu lalu, Idris memberikan saya satu hadiah. Sewaktu kami ke Ipoh, tatkala saya sedang bercakap dengan Cik di telefon. Sambil itu, mata saya memerhatikan Idris. Tiba-tiba, saya lihat dia bangun duduk sendirian. Kaku saya melihatnya. Walau dia tidak dapat bertahan untuk duduk secara bersendirian dalam masa seminit, Idris memberikan saya kejutan. Saya pada mulanya memutuskan talian dengan Cik, dan saya datang dekat kepadanya. Saya tak mampu berkata. Walau sepatah. Setelah Idris berbaring semula, barulah ucapan 'alhamdulillah' keluar dari mulut saya.

Begini ianya bermula, Idris dalam posisi untuk merangkak.

Perlahan-lahan, kedua tangannya menolak badan.

Dan... Idris duduk dengan sendirinya. :)

Cayalah Idris! :*

Dan semalam, saya secara intensif bersama Idris. Saya yakin, Idris faham apa yang saya ajarkan kepadanya, bagaimana untuk menahan badannya dari jatuh. Setelah beberapa kali saya menerangkan kepadanya, dia tampak lebih baik.

Cubaan-cubaan Idris semalam yang sempat saya rakamkan.

Sedang mengawal imbangan badannya. Habis sengat hidung muka bagai :*


Setelah beberapa kali diajar, Idris menggunakan kedua tangannya untuk menongkat badan dari jatuh. Clever boy!

Kembali duduk!

Adakalanya, dalam sesi pembelajaran ini, Idris 'malas' seketika untuk mencuba. Lihat..

Dibiarkan sahaja badannya jatuh. Andaikata Idris duduk di tilamnya, tak mengapalah juga. Ini, kalau dibiarkan ada masanya kepalanya terhantuk ke lantai/dinding. Sungguh merbahaya, tambahan pula, dia susah untuk mentafsirkan rasa sakitnya kedalam perkataan dan tangisan.

Di akhir hari, inilah hadiah yang berharga untuk saya dari Megat Idris Naquiyuddin. Tahun 2009 mencatatkan perubahan dalam dirinya untuk saya coretkan di lembaran diari hidup ini.

Alhamdulillah :* Terima kasih Allah.

Dan Idris, terima kasih kerana terus-terusan berusaha bersama Mama. Mama tahu, anak Mama kuat, anak Mama anak yang baik dan anak Mama selalu berusaha tanpa jemu. Biar mengensot asal sampai. Mama tak akan jemu menunggu dan menyayangi Idris sampai kehujung usia Mama.

Go Idris! Go!

27 comments:

Leen Die said...

put spechless tgk idris..alhamdulillah..terharu put serius berair mata nie put tgk usaha idirs..alhamdulillahhhhhhhh

Baby Tiger said...

heheheh pandai ngelat sandar kat kerusi!
btw, alhamdulillah, esok2 boleh melompat lompat!

jUliANa^sAlLeh said...

yeah!!!idris boley!!!cayala..adeq jujue mmg terre kn... :) mama jgn mara jujue panggey lope adeq kn... :P heheheh...t lope ley blaja mangun lak pastue kte men lri2 eks... :) JOM!!!! chaiyok lope!!! aja-aja fighting!!! luvx u!!!

xXhugsnkissesXx

Deelira @ Deeliraz said...

syukur Ya ALLAH...

CIK NANA said...

Salam kak...

Am ur silent reader..
Kali nie terpanggil utk tggl jejak.. :)
Salam kenal..
Tahniah atas kekuatan, ketabahan, kesungguhan dan kesbaran akak..
Sungguh, air mata Na tumpah dengan entry ini..
Terlalu menyentuh hati : sementelah Na juga seorg ibu..
Harap akak akan terus tabah utk menghadapi hidup..
Dan Idris, teruskan buat Mama tersenyum! :)

I love u akak! :)

juliana said...

idris mmg anak yg bijak...go idris go!!

rosma said...

sedeh la bc n3..sian idris..harap idris n mamanyer akan terus kuat berusaha..hope cpt sembuh yer..

Noina said...

Wow..baguih2..hehe..sukalah tgk dia..

Pasni leh bangun pulak yek idris..terus jalan.. :) Nanti ajar Nabila pulak tau Idris.. :)

ibuayu said...

alhamdulilah.....hanya insan yang mengerti tahu betapa gembiranya seorang ibu ketika itu...biar pun sedikit

~Puteri-Nuur~ said...

[Leen Die]
Terima kasih. Sorry, x jawab phone call tu.

~Puteri-Nuur~ said...

[Baby Tiger]
Itulah Ide. Btw, bila nak mai Ptrajaya ni?

~Puteri-Nuur~ said...

[Juliana Salleh]
Adik? Erks, aunty la. Ko kan kawan dengan Mama dia.. Aunty Jujue!

~Puteri-Nuur~ said...

[Deelira@Deeliraz]
Al-hamdulillah.

~Puteri-Nuur~ said...

[Cik Nana]
Terima kasih. Naluri seorang ibu memang mudah tersentuh, kan? Itulah yang membuatkan seorang wanita hebat.

Salam perkenalan.

~Puteri-Nuur~ said...

[Cik Nana]
Terima kasih. Naluri seorang ibu memang mudah tersentuh, kan? Itulah yang membuatkan seorang wanita hebat.

Salam perkenalan.

~Puteri-Nuur~ said...

[juliana]
Jue, insya allah, masin mulut mama jue, idris jadi anak yang baik, dunia akhirat.

~Puteri-Nuur~ said...

[rosma]
insya allah, idris anak yang kuat, dia akan OK. mungkin tak OK macam orang-orang lain, tapi kelainan yang ada pada dia yang membuatkan dia sungguh istimewa.

~Puteri-Nuur~ said...

[noina]
no problem cik ina, nanti idris & nabila akan sama-sama bermain berkejaran!
- megat idris naquiyuddin :*

~Puteri-Nuur~ said...

[ibuayu]
walau sebesar zarah sekalipun perkembangan idris, saya memang bersyukur.

mia fichita said...

Salam..terharu sungguh melihatkan ketabahan dan kesungguhan mama Idris..dan Idris sungguh comel, handsome nya...insyaAllah berkat kesabaran, usaha dan doa..Idris akan ada juga milestones nanti...

all the best Mama Idris!

Zety Zin said...

Alhamdulillah. Bergenang air mata gembira saya tengok perkembangan Idris.

mirah said...

oh gud job idris. Moga lebih banyak keajaiban bersama mu nak..

ida said...

Alhamdulillah.. tahniah buat sue dan idris. berkat doa dan usaha yg tak kenal erti jemu, Allah makbulkan jua. Semoga Idris akan terus berhati waja disamping mama yg cekal.

yeah..go idris go! Go sophia go!

nifalnin... said...

alhamdulillah.. syukur sgt tgk perkembangan idris.. berbaloi pengorbanan put selama nih.. tahniah utk idris n family...

~mama aiman~ said...

kak put, tabahnya hatimu.. tiada kata dapat dilafazkan.. sesungguhnya idris beruntung punyai ibu secekal dirimu!!

Aiydalela said...

* speechless ..

Amalina said...

Alhamdulillah, waaah terlambat baca cerita ni. Hebat Idris. Allah Maha Mendengar.