Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

14/10/2009

Terapi Pertuturan dan Bahasa

Semalam, saya bekerja separuh hari. Sebelah paginya, saya membawa Idris menghadiri sesi Pertuturan dan Bahasa sesi ketiga di Hospital Putrajaya. Saya agak keberatan sebenarnya membawa Idris, memandangkan saya masih 'berhutang' alat bantuan mengajar Idris yang perlu saya buat untuk sesi ini. Tambahan pula, saya kini tinggal di Gombak. Berulang alik dari Gombak ke Putrajaya bukanlah sesuatu yang menyeronokkan :P

Namun, demi Idris saya tiba juga di Hospital Putrajaya jam 9.15 pagi, namun hanya jam 9.45 pagi baru bertemu dengan Puan Haniza. Parking sangat tidak mesra, malah parking OKU juga penuh, saya juga tidak pasti sama ada pemilik kereta itu benar-benar OKU ataupun tidak, yang pasti saya hanya mendapat parking selepas sessi 'beramah-mesra' dengan guard di kawasan hospital terjadi. Saya cukup tidak berpuas hati, dan saya yakin satu surat susulan akan saya sisipkan buat Pengarah Hospital Putrajaya nanti.

Kali ini, Puan Haniza tampak agak kagum dengan 'bunyi-bunyian' yang keluar dari mulut Idris, berbanding dengan dua sesi terdahulu. Pada saya dia bertanya, apa yang telah saya lakukan merangsang Idris supaya berkata-kata. Saya katakan, seperti selalu saya bercerita dengannya. Saya anggap dia memahami setiap apa yang saya ceritakan. Dan, dengan izin Allah, saya yakin ianya juga bantuan dariNya selepas saya membawa Idris ke Gedangsa. Padanya, saya bercerita mengenai pengalaman peribadi saya mendapat rawatan tradisional dari Kak Raw dan nyata, dia kagum.

Aktiviti bersama Idris berjalan lancar seperti biasa diselang seli dengan pekik tangisnya :P Mungkin Idris 'rimas' tatkala tangan-tangannya disentuh, dipaksa melakukan aktiviti bersama. Namun, anak baik saya masih mampu menghasilkan karya seni ini untuk mengubat hati Mamanya :)

Oh, saya terharu melihat hasil seni ini. Sah-sah akan saya frame dan akan saya tunjukkan padanya suatu hari nanti.

Sesuatu harus saya lakukan. Saya tahu koordinasi diantara tangan dan mata Idris sangat lemah. Tiada dalam kamus hidup Idris untuk menggunakan kedua belah tangannya untuk bermain, memegang malah mungkin juga Idris tak sedar pun sebenarnya dia mempunyai dua belah tangan. Menurut Puan Haniza, lumrah seorang kanak-kanak dilahirkan untuk mempunyai kemahiran bermain. Idris harus dikejutkan dari zon selesanya. Keadaan Idris yang tidak gemar menggunakan tangan harus dihapuskan. Saya juga mengakui, saya kurang meransang kedua tapak tangannya berbanding tapak kaki. Hasilnya, kedua kaki Idris mampu digerakkan seperti menolak/menendang Sophia yang selalu 'membuli' Lopenya seperti gambar ini.

Sophia, Mama ada bukti, OK? Dah berapa kali Mama cakap, Lope tu bukannya bumper. Dah la langgar Lope, siap pasang senyum notti lagik. Haiyark...

Namun, Idris boleh menggunakan keupayaan kedua belah kakinya bagi melawan Sophia di dalam aksi ini..
Gambar sebelum Idris 'menyapa' mesra Sophia dengan kakinya :P Gambar seterusnya tak sempat dirakam sebab Sophia dah waaaaaaaaaaa :P

Oleh itu, saya perlu membuat banyak homework bersama Idris selepas ini. Mungkin selepas maid saya sampai, saya punya banyak masa bersama anak-anak berbanding sekarang masa saya banyak dihabiskan driving semata. Antaranya:

(1) Membuat flash card sendiri dengan mengambil gambar-gambar barangan Idris. Saya juga perlu mencuri masa dia dan saya untuk belajar bersama-sama bagi menambahkan vocab Idris. Masalahnya: Flash card pun tak buat lagiks. Aiyo!

(2) Merangsang kedua tapak tangan dan kakinya dengan lebih kerap lagi. Sponge, berus cat dan kapas akan sekali lagi menjadi mangsa :P Saya juga berkira-kira membeli Play Dooh untuk Idris genggam, serta membawa Idris ke pantai adalah satu idea yang sangat disokong oleh Encik Suami :) bagi mendedahkan Idris kepada pasir pantai dan mendedahkan Encik Suami untuk menjadi dugong separuh masa ;)

(3) Meng-edit lagu-lagu Faizal Tahir seperti Sampai Syurga dan Cuba ke dalam versi instrumental sahaja, disini bantuan Encik Suami diperlukan. Saya memerlukan muzik-muzik ini untuk sesi pembelajaran bersama Idris. Kalau tiada muzik, jawabnya takleh belajar. Belajar berteraskan muzik.

(4) Sudah tiba masanya Idris perlu dilasakkan dengan Sophia. Keupayaan Idris meniru Sophia sangatlah tinggi, pada Idris Sophia ibarat seorang icon (wah!) Apa yang adiknya buat, saya perhatikan dia akan meniru. Pendedahan main bersama-sama Sophia selalunya berakhir dengan Sophia main sorang-sorang sahaja kerana si adik sangat pandai mendominasikan tangan, kaki dan badannya ke atas si abang :P

Atau, ada idea tambahan? Sila komen ye.

p/s: Semalam juga merupakan hari sangat letih untuk saya, sudahlah perlu berulang alik dari Gombak-Putrajaya-Gombak-Putrajaya-Gombak :P saya juga pulang jam 7 petang! Namun, malamnya SMS dari Fahi 'Beli buku Nona baru. Ada Kak Put dan Abg Is dalam buku.' begitu mengujakan saya :P [sila tengok page 168 je, Nona keluaran November] Hahahah~* promote x hengat!!


9 comments:

jUliANa^sAlLeh said...

hahahaha...gler ganas minah sorg tue!!!huhuhu...phia...ilangla ayu cmnieyh...jujue kn ckp jd gugurl yg ayu...t nk ngorat cne???hiks... :P ayu cm jujue tao... :P

idris pnye improvement sgggtttt memberangsangkn...lope...cpt2 blaja ngn mama...t buli lik minah tue...die ingt lope xley kalah kn die????hahahhaha

ayarks...jujue sokong spe nieyh????hahahah~~~lalang...adeh*

Zety Zin said...

Oh kena beli Nona nampaknya ni :)

Noina said...

yeke..hehe..wah femes dah Mama Idris nih.. :)

Comel tul ina tgk gambar yang no. 2 tuh..hehe..geram tul tgk Phia..dok buli abg dia..hurm..Ina pun dah banyak tinggal terapi Nabila nih..huhu..sejak2 dah pindah balik rawangt..penatnya yang amat rasa bila dah sampai umah..nak buat exercise pun mcm malas je..huhu..

Min Min said...

ada gamba anak ayah ngah akak kahwin ke?
sok nak beli la...
huhuhu...
hari tu baru cakap2 kan...
hahaha

Jiey^Mien said...

Put, instead of guna play doh, baik guna theraputty.. safe coz it's non-toxic.. kalo budak2 jilat pun selamat..
=)

Selamat berjuang.. =)

~Puteri-Nuur~ said...

MinMin,
Page 168 - 170 yer :P Mukaku kecik je ;)

Jiey,
Okie dokie :) Nanti ku cari lagi :)

izzahazfar said...

banyak benda kam kita nak buat utk anak..zah pun mcm akak...nak buat flash card..tp tak sempat2..emm...

phia ni comel la..geram..pandai dia jadi role kat abg..

nasaoji said...

ya ampunnnn...kicik2 dah ganas nih...

rus hai said...

heee..suka tgk phia panjat blakang idris. mmg notti.. :)
anyway sue..lope tu stand 4 wat?