Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

29/10/2009

'oh mama'

Ada yang bertanya kepada saya, apa rasanya punya anak dua? Saya akan pantas menjawab "Indah!" Bila disambung lagi soalan itu, tak kasihankah pada Idris, terpaksa di belah bahagi masa dan kasih sayang saya? Saya yakin, saya pasti, anak-anak saya tidak akan saya abaikan. Lain orang, lain caranya. Lain orang, lain pendapatnya. Bagi saya, saya punya pandangan tersendiri dalam hal ini.

Bukan mudah untuk saya memperolehi seorang cahaya mata. Di awal perkahwinan, tempoh masa 2 tahun cukup lama saya rasakan. Saya pandang Encik Suami, Encik Suami pandang saya. Mula-mula terasa seronok, lama-lama rasa tak kena. Pelbagai usaha saya lakukan. Rawatan moden, tradisional, you name it.. boleh dikatakan banyak saya telah mencuba. Al-hamdulillah, Allah mengizinkan saya berbadan dua pada Ogos 2006, dan Idris seterusnya lahir pada April 2007. Apa yang tersurat pada Idris, saya terima dengan rasa penuh kehormatan. Allah memilih saya, menganugerahkan anak seistimewa Idris untuk saya jagai amanahnya.

Tahun 2008, sekali lagi Allah mengizinkan saya mengandung. Sungguh, selepas kelahiran Idris, ada ketikanya saya takut untuk menambah bilangan ahli keluarga lagi. Namun, sengaja saya dan suami tidak merancang kehamilan. Kadang-kala, ada rasa takut menyelubungi jiwa, satu-satunya, saya takut andai perhatian saya terhadap Idris berkurang, sedangkan Idris sangat-sangat memerlukan kasih sayang untuk terus maju. Jika anak-anak lain juga masih memerlukan perhatian ibu, inikan pula Idris.

Saya bertanyakan hal ini kepada doktor saya, katanya dia amat menggalakkan kehamilan yang rapat. Katanya ia banyak membantu Idris nanti dari segi perkembangan otaknya dan fizikal serta emosinya. Saya waktu itu ragu-ragu. Dia meyakinkan saya, semua pemberian dariNya itu adalah baik belaka, lihat dari sudut positif. Setiap anak yang lahir kedunia dibekalkan bersamanya rezeki masing-masing.

Kini, saya lihat 'keberkesanan' itu kepada Idris bila adanya Sophia. Sungguh, dia banyak meniru. Ada yang baik, ada yang agak annoying, tapi bukan lumrah seorang budak andai kata dia tidak menangis, dia tidak ada pe'el, dia tidak buat perangai. Itulah seorang kanak-kanak, bukan?


video

Sengaja ingin saya berkongsi video di atas. Maaf, kurang jelas. Banyak perkembangan positif yang Idris tunjukkan selepas 2 kali dibawa berurut dengan Kak Raw di Gedangsa. Rakaman ini dibuat pada beberapa malam yang lalu. Lihat kepada tembam berisi pipi Idris, dia kini sungguh berselera bila makan. Jangan terkejut andaikata melihat Idris makan bertambah hingga 3 kali ye :)

Kalau diperhatikan, Idris sekarang sungguh gemar dan akan memberi respon yang sungguh baik kepada perkata 'mama'. Eksperesi inilah yang Idris tunjukkan setiap kali jam mencecah angka 6 petang jika saya masih belum tiba di rumah. Malah eksperesi inilah yang membuat saya 'gila' sepanjang hari dipejabat. Senyuman Idris umpama satu azimat. Gelak tawa manja Idris seperti simbahan hujan di padang pasir, sungguh mendamaikan. Sejuk perut saya membawa dia selama 9 bulan.

Dalam video ini juga, kami sedang menonton drama. Ada tersebut perkataan 'mama' didalam dialog lakon layarnya, dan Idris tertoleh-toleh ke belakang mencari suara itu. Tidakkah itu menunjukkan bahawa memang saya sangat dihargai dalam kehidupan anak kecil ini?

Kecil ke? Idris sudah 90cm tinggi dan 12kg berat, tidakkah itu menggambarkan fizikal Idris seperti layaknya anak berusia 3-4 tahun? Kepingan sungguh melihat dia berdiri, berjalan dan seterusnya berlari! Insya Allah, masa itu akan tiba untuk saya.

Nanti, Idris akan berdiri macam ni suatu hari nanti. Caiyok Idris!!

4 comments:

ibuayu said...

Ibuayu sangat setuju.semasa ada hayat alia ibuayu memang nak sangat baby baru.Ibuayu nak baby tu jadi kawan untuk alia.tapi apakan daya Allah tidak memberinya kepada ibuayu.4 bulan selepas alia meninggal terus ibuayu disahkan mengandung. Manusia hanya merancang Allah saja menentukanNYA.

ieda said...

aktif sungguh idris ni..tunggulah bila berjalan nanti..jenuh ibu dia nak kejar...hihihi..
i always like to see his face.

Deelira said...

insyaAllah kak..
amin

Mysunshine Gift Shop said...

hi,
would appreciate your help to promote this giveaway & cloth diaper fund for RTAR.
I'm doing a giveaway contest to help RTAR buy CD for their babies. more info can be found in my blog.

http://www.mysunshine2u.blogspot.com/

http://rumahtar.blogspot.com/

thanking you in advance.



Zarina