Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

03/09/2009

Vivik... vivik..

Semalam saya tiba di rumah agak lewat, beberapa minit sebelum azan berkumandang. Cik sibuk menyakat Sophia bila terlihat sahaja batang hidung saya, dan si kecil itu mulalah tersenyum manis apabila terpandang Mamanya. Nama anak itu saya seru, senyuman lebar lagi menguntum di wajahnya. Hilang segala penat lelah yang bertandang. Saya jejak kaki ke dalam rumah, Idris terguling sahaja. Anak itu saya cium dan bisikkan padanya 'Mama sayang Idris' dan dia tersenyum dan ketawa. Begitulah kebiasaannya.

Idrisku yang mula 'bersuara'

"Tadi dia panggil Bibik," saya pandang Cik, seperti bertanya lebih lanjut. "Dia sebut Vivik," tambah Cik lagi. Kak Yan juga menyampuk "Kak Yan pun dengar Sue" aduh, gembira dalam hati.

Mungkin pada orang lain, anak seusia Idris @ 2 tahun 6 bulan yang baru boleh bercakap di anggap tidak ada apa-apa, tapi bagi saya besar kesannya. Speech Idris semakin bertambah dari sehari ke sehari. Dulu, saya perhatikan dia memanggil nama saya dan suami sedari umurnya mencecah 8 bulan lagi, tanpa sebarang pelat. Diikuti dengan Jek (Cik), Tey Tey (Tok), Adz (Zul Adz) dan terbaru Vivik (Bibik). Gembiranya hati!

Saya perhatikan, banyak perubahan pada diri Idris selepas 2 kali mengikuti sesi dengan Kak Raw di Gedangsa. Kenapa saya begitu yakin ianya hasil kerja Kak Raw yang diizinkan oleh Allah? Sebab semenjak Idris mendapat rawatan dengannya, saya menghentikan semua terapi di hospital atas alasan H1N1. Tak berapa berani nak membawa dia ke tempat-tempat awam, terutamanya hospital. Sarang penyakit!

Selera makan Idris juga semakin bertambah. Makannya 2-3 kali sehari, dan apa yang menggembirakan saya juga, Idris sudah makan apa yang saya masak. Seronok melihat dia makan, tatkala dia mengangakan mulutnya minta di suap, tatkala dia menangis minta ditambahkan pouridgenya. Aduh, gembira dan puas hati saya.

Malah, Idris juga lebih fokus. Saya perhatikan dia gemar menonton Baby Einstein dan Cartoon Network, dan adakalanya dia juga tergelak dengan keletah nakal kartun di layar TV. Bukankah itu tandanya Idris memahami jalan cerita kartun? Banyak kali saya perhatikan. Dia memandang TV dan tergelak, sejurus memandang semula. Saya harap ianya terus-terus berterusan dan menjadi semakin baik. Saya mengharapkan daya fokus Idris meningkat, sel-sel otaknya bercantum menyampaikan arahan-arahan yang dihantar oleh seluruh anggota badannya seterusnya menggerakkan badan Idris kelak.

Apabila berjalan juga, koordinasi kakinya semakin kukuh. Kalau dahulu, apabila didirikan Idris lebih cenderung untuk berdiri di atas satu kaki, tapi kini walau agak pijar Idris masih mencuba untuk berdiri menggunakan kedua-dua kakinya.

Syabas Idris. Kan Mama dah janji, Mama akan setia bersama Idris, Mama akan bantu Idris sehabis daya Mama, cuma janji pada Mama Idris tak akan mengalah. Ok?

10 comments:

ita zakaria said...

Alhamdulillah, ita tumpang gembira akan perubahan idris nih. mungkin perubahan tuh kecil bagi org lain, tapi besar maknanya bagi kita sebagai ibu kan put? tahniah yer sayang idris...

nasaoji said...

berkat kesabaran pengorbanan yg d buat olh org2 kesygn idris..!

nifalnin... said...

alhamdulillah, berkat sabar n tabah put akhirnya membuahkan hasil.. teruskan usaha... insyaALLAH... idris kena kuat semangat tau...

Min Min said...

AKHIRNYA....
CAIYOK2 UTK LEBIH MAJU!!!

ibuayu said...

alhamdulillah tumpang seronok mendengar perubahan idris...Sesungguhnya semangat juang idris begitu kuat seperti mamanya..

amni said...

i'm happy for you kak put..gud luck..n alhamdulillah..baca cerita kak put, make me feel more confident..lg kuat..

izzahazfar said...

alhamdulillah...
semoga Allah permudahkannya..

~Puteri-Nuur~ said...

[ita zakaria]
Sekecil-kecil hama perkembangan Idris, Put tetap bangga punya anak seperti dia. Moga Allah tetapkan hati kita dalam membesarkan amanat dan khalifah Allah ini. Hugs n kisses to Sarra dearie.

[nosoaji]
Odah, Allah itu Maha Penyayang, Maha Pemurah, Maha Mendengar. Syukur sangat-sangat.

[nifalnin]
Syukur sangat Niza, sekurangnya Idris ada improvement. Tak sempat tengok lagi your latest edittion :(

[Min Min]
Go go power rangers :P

[ibuayu]
:) :) :)

[amni]
terima kasih amni, seronot tak jadi puan?

ieda said...

rasa sgt seronok kan bila anak2 istimewa ni mampu bercakap..saya pun tak sabar nk dgr nabila cakap elok2..sekarg ni dia bnyk guna bhsa dia sendiri tp lebih baik dr dulu.
put..boleh bg idris minum air yg diletak dlm quantum flask..air ni elok untuk tingkatkan daya tumpuan dia.visit my blog..www.pendant-gift.blogspot.com
worth trying.

zali azali said...

ermmm....kak, anak kita sama..anak saya baru 1 tahun 1 bulan, nak tanya la..ramai ker yg berubat kat gedangsa tu? macam berminat pulak..