Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

06/08/2009

Hari Pertama di PDK Putrajaya

Al-hamdulillah, hari ini terlangsai sudah kewajipan saya kepada Idris. Janji yang ditanam sejak enam bulan lalu akhirnya terlaksana sudah. Sejak dari semalam, sengaja saya tidak memberitahu Idris bahawa dia akan ke 'sekolah' esoknya. Cuma, apabila jam mencecah ke angka 8 pagi dan Idris melihat saya masih ke hulu ke hilir menyiapkan begnya, saya tahu dalam hati si kecil ini mula mengesyaki sesuatu 'sure Mama bawa aku pergi hospital lagi' [mungkin itu telahan Idris] dan aksi-aksi protes secara kecil-kecilan ditunjukkan seperti menggeleng kepala apabila diajak mandi dan tatkala dipakaikan pampers, aksi ini semakin nyata dengan menolak-nolak tangan saya.

Pada Idris, saya titipkan kata-kata ini 'Idris, hari ni Mama nak bawa Idris ke sekolah. Kat sana, ada cikgu, ada kawan-kawan, ada banyak mainan. Mama nak Idris behave. Tak nak menangis. Idris kan good boy," dan laungan ibarat kata 'noooooooo' berkumandang. Saya minta Bibik suapkan Idris makan terlebih dahulu, si adik mula terkedek-kedek. Kadang kala menjeling si abang yang sedang santap sambil mata dan sepenuh kosentrasi dihalakan ke dada TV menonton Baby Einstein kegemarannya.

Tiba di PDK, saya mendukung Idris. Idris seperti tertanya-tanya, mungkin juga kurang mengerti lagi istilah 'sekolah' yang saya guna pakai kepadanya. Selalunya kalau saya sebut sahaja Fisio, OCCT atau Speech, cepat saja anak ini menggeleng, tapi bila key word 'sekolah' dia masih rileks sedangkan dia ibarat akan diletakkan dalam 'bilik seksaan' bila tiap kali dibawa ke sesi terapi.

Tak banyak yang boleh saya komen. Jauh disudut hati, masih bersisa rasa kurang enak yang datang ke hati. Saya tak mahu memberi sebarang komen. Ingin sekali saya ulang katakan disini, Pusat Pemulihan Dalam Komuniti bukanlah nursery untuk kita tinggalkan anak untuk dijaga sepanjang kita di pejabat. PDK adalah pusat pemulihan yang mana anak-anak istimewa dipulihkan. Penyertaan ibubapa bersama-sama anak amatlah digalakkan. Saya memilih untuk bersama-sama Idris, hajat di hati mahu Idris hadir ke sini sekurang-kurangnya 4 kali sebulan (seminggu sekali) seperti saranan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Berbalik kepada cerita Idris, mula-mula sampai, Idris sangatlah sopan. Cikgu-cikgu kat situ pun memujilah 'kebaikan' Idris ini (lakonan anak Mama berjaya) tapi bila dah lama-lama dok tahan, mana boleh, kan? Hehehe.

View dari atas, tengok kaki Idris berdiri tegak.

Idris berjalan dengan bantuan walker :)

Walker di atas, memang sungguh praktikal. Apa yang saya suka, walker ini boleh dilaraskan mengikut ketinggian. Idris yang punyai 109 cm ketinggian ini nyata amat susah nak cari walker yang dijual dikedai-kedai biasa. Saya tahu, walker macam ini tidak disarankan oleh terapi, tapi dalam kes Idris ianya dikecualikan. Idris memerlukan walker seperti ini untuk menyokong tulang belakangnya yang lemah. Next time datang, akanku usha dari mana datangnya walker yang superb ini. Rasanya berbaloi saya beli, kerana Doktor Idris meletakkan sasaran 3 tahun lagi barulah Idris boleh berjalan dengan sempurna seperti anak-anak lain. [justifikasi untuk menghabiskan duit Encik Suami ;) ]

Idris yang sedaya mungkin menahan air mata melimpahi matanya..

akhirnya!

Idris mula menangis dan merengek-rengek. Kala ini, beberapa orang rakan mula berani menjengah Idris. Idris pun, tatkala teman-teman datang mengerling, dia diam sebentar dari tangisnya.

Teman-teman yang prihatin. Idris pula tertunduk. Malu ke? :P Nangis lagi..

Kat PDK juga, buat pertama kalinya Idris boleh duduk dengan sendirinya. Tanpa bantuanku. Memanglah kerusi ini sangat berguna. Rasa macam nak cari juga dimana harus ku beli kerusi itu. Rasa nak bawa balik pun ada juga :P

Model yang comel ini namanya Farid. Sangatlah ramah. Saiz dan ketinggian lebih kurang Idris. Maybe dia seronok tengok Idris, kawan baru asyik nak usha je.

Tanpa sokongan tangan Mama pun Idria mampu duduk :)

Sarah :)

Time table. Mama kena hafal ni.

Cikgu ajak Idris buat aktiviti yang melibatkan motor halus. Seperti yang dijangkakan anak ini menolak. Tangannya amat sensitif untuk dipegang. Riak air muka mula kelihatan, tidak senang.

Makin ketara riak ingin menangis. Sebelum tangisnya meledak, Cikgu bawa Idris join aktiviti mendengar lagu kanak-kanak bersama dengan kawan-kawan yang lain. Idris seperti yang saya kenali, tidak dapat dipisahkan dengan muzik. Tambahan pula, Cikgu bawa dia betul-betul didepan kipas. Fuh, terus diam anak Mama. Siap bangun berjoget lagi, habislah bila dia dah naik syok.

Behave bila dengar lagu

Selepas aktiviti dengar lagu tu, saya mohon undur diri. Bukan apa, Idris dah mengantuk. Mood pun dah swing. Minggu hadapan, akan saya bawa Bibik dan Sophia bersama, juga dengan kelengkapan Idris. Tatkala melihat anak-anak istimewa ini dan beberapa kekurangan yang ada pada PDK ini, terlintas di hati untuk menyumbang serba sedikit peralatan. Insya Allah, jika Allah murahkan rezeki saya, tidak ralat rasanya untuk menyumbang ke sini.

Setiba dirumah, Anim telefon. Terima kasih dear sebab sudi bertanyakan khabar. Tersentuh saya dibuatnya. Prihatin yang diberi, amatlah saya hargai. Juga buat Zura, mama Habib yang sudi bertanya khabar. Lain kali kita jumpa di PDK takpun di Hospital ye ;)


Muka happy boleh balik rumah. YEAY!

p/s: Bila ada masa yang lapang dan panjang, akan saya upload beberapa video Idris di PDK. Tunggu ye.. kat rumah masih belum ada streamyx!

13 comments:

ME said...

Mula2 mmg dia reluctant,tapi mcm my son skrg kalau hari tak sekolah sibuk dok ambik beg gaya2 mcm nak sekolah. PDK putrajaya nampak selesa. PDK tempat my son a bit cramp. Tapi InsyaAllah selepas raya Hosp Selayang will have special PDK for autism kat Templer Park.

Noina said...

Ina banyak nak tanya ttg PDK ni..tapi nanti lah..kita cit cat ke..baru best..!

~Puteri-Nuur~ said...

[ME]
Akak, bestnya ada special PDK for autisme. Doa sangat biarlah Idris cepat menyesuaikan diri. PDK Putrajaya mungkin nampak lebih selesa berbanding PDK lain, tapi expectation Put lebih tinggi :P Takpe, slow-slow. Nanti Put jadi committee PDK ni, Put buat sehabis mungkin ;)

~Puteri-Nuur~ said...

[Noina]
Ina, nati kita borak ye. Nak bawa Idris pegi Gedangsa, tapi asyik BUSY. Lepas ni puasa plak, aduhai.. macam mana ni?

mrs_zura said...

hmm...dah ckp kt husband smlm...pasnie leh register habib lak coz dokumen dh lengkap...leh kwn ngan idris nnt...n mmg teringin nak join gedangsa tp husband asyik kena kerja...sy nak bwk sndr habib ngamuk duk kat seat lama2...

Deelira said...

zue doakan semoga idris cepat2 dapat selesakan diri di "sekolah" baru tu
ye kak..

alyyani said...

anak2 dalam gambar ni nmpk kuat. apsl saya sebak di hari jumaat ni ye. all the best put! and idris too!

[AFZA] said...

kak put..bravo..cayok2..selaku kawan ..meyokong kak put dari belakang..don't give up !!!!!

Amalina said...

Alhamdulillah... tgk gambar nampak persekitaran dia luas, bersih dan menarik juga. Idris ada kawan2 lagi, bagus2, boleh berinteraksi. InsyaAllah Idris akan improve a lot.

farah said...

awak mama yang hebat!

ummi said...

salam.. first time singgah sini. saya pun ada anak istimewa. dia adhd, ada ciri2 autistik sikit2. kes dia mild. apapun saya salute awak. keep it up girl.

Awiena82 said...

Salam... tumpang tnya PDK Putrajaya tu kt mane ye?

Awiena82 said...

Salam... tumpang tnya PDK Putrajaya kt mane ye?