Followers

disclaimer

Read at your own risk.

If you like what you read, keep on reading and do drop by again. If anything offends you, just let it be and you may leave any time you wish.

25/05/2009

Renungkan..

Gara-gara menemani Idris dan Sophia yang bangkit lewat malam, aku bersengkang mata berYM dengan beberapa teman.

Kata seorang teman yang baru ku kenal..

" Anak u tu takde dosa sampai bila2..nafsu mutmainnah..bersih suci kesayangan roh..jasad pun tak rosak kalau masuk ke alam barzakh..dia akan sentiasa mendoakan ibunya.."

Berderau darah aku. Syahdu pun ada juga. Sayangnya Allah kepada aku. Dia utuskan sang anak, untuk mendoakan ibunya.

Kemudian, kata sang teman.

" manusia tidak mati..tapi berpindah alam..yang mati tu anjing, kucing, harimau.. "

Kataku pula..

" I takut dia hanya pinjaman semata.. i tanak dia 'pulang' dulu kepadaNya. Kalau kucing i mati pun i nangis.. inikan pula...

Ini nasihatnya..

" hehe..kucing nangis mati tak pe..tapi kalau mausia jgn..kan rasullullah dah pesan..sebab manusia ni dia berpindah ke alam barzakh..hehe..nanti lepas tu kita pula u..ke..i ke..sapa2 lah yg allah dah tentukan.. alam barzah itu pintu syurga. bagi yg zalim atau menzalimi diri sendiri..itu lah pintu neraka "

Ini soalan bodohku untuknya...

" kalau anak selamat, dia takleh tolong ibunye ek? kasi surat recommendation ke kat Allah, suh tarik ibu sama? *wink*

Ini jawabnya..

" boleh..dgn syarat ada iman.. kalau tiada iman tak boleh..maknaya atleast kalau ibunya taraf nafsu mulhemah. baru slamat.. ehh baru bloleh tolong "

Terima kasih teman, walau baru mengenali, banyak dia menerangkan apa yang aku tidak ketahui rupanya. Dan, maaf teman, kerana penilaian ku dikulit bukumu ternyata tersasar sama sekali.

Moga kamu sentiasa sukses selalu, dunia dan akhirat hendaknya.


*** Nota kaki:

Nafsu mutmainnah:
Nafsu ini ialah nafsu yang bersih suci.. tidak ada terdetik untuk melakukan dosa..tidak juga berangan untuk melakukan dosa. Nafsu ini Cuma mencintai allah dan rasulluah.. tidak tegugat dek duniawi walau setitik…Nafsu bersih suci ni nafsu kesayangan roh ini. Allah berfirman”

"Wahai nafsu (mutmainnah). Kermbalilah kamu kepada allah, dengan (hati) redha dan diredhai. Maka masuklah kamu dalam golongan hamba-hamba-Ku. Dan masuklah kamu ke dalam Syurga-Ku." (Al Fajr: 27-30)

Nafsu Mulhemah:
Nafsu ni nafsu orang yang sudah ada sedikit iman. Dia telah pun dapat bimbingan yg mana betul yg mana salah..suka melakukan kebaikan, disamping masih melakukan kejahatan kira atas pagar la… Hari ni dia nasihat kawan2 dia..jangan mengumpat. Tapi esok lusa bila dia tak puas hati dengan orang, dia plak umpat orang tersebut. Golongan nil ah paling ramai. Dan golongan ini akan dihisab diakhirat nanti..kalau cukup amalan, selamatlah dia..kalau tak, jadi kayu api lah.

5 comments:

MRS. K said...

saya belajar sesuatu hari ini.. thanks kat put..

~Puteri-Nuur~ said...

:D

sama-samalah kita.

nasaoji said...

alhamdulillah, moga dgn penerangan teman kak put tu, leh bina semangat lg tuk kak put bersama anugerah yg telah d beri oleh Dia..

alyyani said...

Allah itu Maha Mengetahui & Maha adil..

good info put!

Baby Tiger said...

hari ni saya belajar sesuatu. thanks for the info.